Slut på buller. Så här ser det ut nere i tunnlarna varje natt när tågen inte går. Foto: Alexander Wikzell, Trafikförvaltningen

Så ska Fridhemsplans t-bana låta mindre

Fridhemsplans t-bana ska stänga. För att alla resenärer inte ska tugga fradga totalt i kaoset, så rullar man nu ut mattor för att de få tåg som går, ska gå tystare.

  • Publicerad 11:31, 10 jan 2019

Vi har tidigare rapporterat om att gröna linjen på Fridhemsplans station ska hålla stängt i cirka tre månader i sommar. Exakt när renoveringarna drar igång är oklart, men under tiden de är igång så kommer alla tåg på gröna linjen bara att susa förbi utan att stanna.

Nu är man i full färd med att lägga bullerdämpande mattor längs en sträcka på 100 meter mellan Sankt Eriksbron och Fridhemsplan, i förberedelse för den här operationen.

LÄS ÄVEN Fridhemsplans t-bana stänger i flera månader

Mattorna ska ligga under de nya växlar som kommer att krävas för att styra om trafiken när tågen ska köra på enkelspår förbi Fridhemsplan under avstängningen. Detta för att när tågen kör i kurvor så ger det högre ljud än när de kör på rakspår.

Mattläggandet är i full gång varje natt när tågen inte går. Alltså natt mot måndag till och med natt mot fredag, klockan 01 till 04.

Man monterar ner sliprar och gräver bort makadam, och för att spåren ska kunna ligga kvar har man en specialbyggd grävskopa. På 60 centimeters djup lägger man sedan först en geotextilduk och sedan en bullerdämpande matta ovanpå. Sen skruvas sliprarna tillbaka under spåren och makadam fylls på.

Varje arbetspass hinner man 4,5 meter. När jobbet är klart nu under januari, kommer de bullerdämpande mattorna att ligga på cirka 100 meter.

LÄS ÄVEN Efter sommarens SL-kaos på gröna linjen – så blev det

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.