Stökigt. 179:an mellan Sollentuna och Vällingby är en av de mest trafikerade linjerna i hela Stockholm, enligt Arrivas trygghetschef Kenny Bungss. Foto: Anna Wettergård

Så ska stöket minska på 179:an

Trängsel, stök och plankning är ett stort problem på buss 179, som går genom Västerort. Nu har Arriva ökat avgångarna i morgonrusningen och fortsätter vårens satsning på biljettkontroller – något som redan gett effekt, enligt bolaget.

  • Publicerad 12:06, 12 sep 2019

179:an är en stombusslinje och går rakt genom nästan hela Västerort, mellan Vällingby via Spånga, Tensta, Rinkeby och Kista, upp till Sollentuna.

Nyligen skrev vi om att Socialdemokraterna i Rinkeby-Kista vill verka för att öka antalet bussar på linjen.

LÄS MER. S: Sätt in fler bussar på linje 179

Vanligt med plankning

Många läsare kommenterade artikeln och höll med. 179:an upplevs som stökig och underdimensionerad. Det är trångt och många lyfte att det vid flera hållplatser är mer regel än undantag att planka och kliva på via bakdörrarna.

På bussbolaget Arriva, som kör linjen, är man väl medveten om problemen.

– Det här är en av våra största linjer med 260 000 resenärer varje vecka och vi ser att det ökar. Linjen har många resenärer alla tider på dygnet men flest på morgonen. I den nya tidtabellen, från 18 augusti, har vi därför lagt in fler avgångar i morgon­rusningen. Som tätast går nu bussen var fjärde minut, säger Jenny Egeland, kommunikatör på Arriva.

Hot och våld mot chaufförer

Sedan tidigare har man infört kroppskameror för chaufförerna, efter problem med hot och våld från resenärer. Och bolagets trygghetschef, Kenny Bungss, berättar att man i våras ökade biljettkontrollerna för att komma till rätta med den ”systematiska plankningen”, som Arriva kallar det.

– På grund av hot och våld har kontrollanterna haft polisen med sig. Det har gett effekt på attityden mot kontrollanterna. Målet är att vi ska kunna göra kontroller själva efter årsskiftet, säger Kenny Bungss.

”Norm att strunta i biljett”

Förutom att tryggheten och säkerheten för personal och resenärer påverkas, innebär plankningen inkomstbortfall för Arriva.

– Det har blivit norm att strunta i biljett och kliva på där bak. Beteendet smittar eftersom den som ställer sig i kö där framme ”straffas” med att bli utan sittplats, säger Kenny Bungss.

Men kontroller räcker inte för att lösa problemet, menar han.

– Vi måste ge folk möjlighet att göra rätt samtidigt som fel beteende måste få konsekvenser. Därför har vi kampanjer som ”Människan bakom uniformen”, och att vi är ute på stan och bjuder på kaffe och informerar, säger Kenny Bungss och fortsätter:

– De flesta plankar bara för att komma med, får det ingen konsekvens så fortsätter man.

LÄS MER: Efter plankningar och hot – nu får chaufförerna kroppskameror

LÄS MER: Bussförare misshandlas på utsatta SL-turer

LÄS MER: Kroppskameror ska minska våld i SL-trafiken

Färre anmälningar

17 polisanmälningar om hot och våld gjorde Arriva i trafikområde Råsta, där samtliga bussar som trafikerar Järva ingår, under perioden februari-juni 2019.

Det kan jämföras med 38 polisanmälningar om hot och våld förra året.

"Vi ser det som en effekt av fler biljettkontroller som gjorts tillsammans med polisen längs linjerna 179, 514 och 540 på platser i Järvaområdet under februari-juni i år", säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva.

Västerorts vampyr gör entré på teaterscenen – efter solnedgången

Nyheter "Blir några liter blod per föreställning" Om en vecka är det dags för premiären av vampyrpjäsen Låt den rätte komma in på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby. Många har velat hugga (!) en biljett för att se den blodiga föreställningen. Vi...fredag 13/9 16:45

Ny damjuniorserie ska gynna hockeytjejerna

Nyheter Västerortsföreningar bildar lag tillsammans För att glappet mellan att spela ishockey som ungdom och senior inte ska bli för stort, rullas en ny damjuniorserie ut i Stockholmsregionen. Nu har flera ishockeyklubbar i Västerort gått ihop och...fredag 13/9 16:30

Vi är Västerort

Stockholm Direkt