Många sorters trafik. Daniel Helldén (MP) är nöjd med lösningen för Stora Essingen. Foto: Per Brandt/Linda Gren

Så ska Stora Essingens trafik bli säkrare

En konkret plan på en komplicerad plats, två år efter dödsolyckan: nu fattas beslutet om hur trafiken på Stora Essingen ska bli säkrare. "Det borde gått snabbare", säger borgarrådet Daniel Helldén (MP), som egentligen ville göra större förändringar.

  • Publicerad 11:20, 10 apr 2019

Bilarna får det lättare att hålla farten nu

Situationen på Stora Essingen har länge upplevts som problematisk. Det går för snabbt, för alla: privatbilister, kommersiell trafik, SL-bussar.

Värst är korsningen Badstrandsvägen/Essingeringen. Pulsåldern som går rakt genom ön möter den C-formade ringen, som löper runt, och kombineras med en på- och avfart för E20. Sommaren 2017 inträffade där en dödsolycka, vilket fick kommunen att lova mer säkerhet. Nu har man kommit fram till vad som ska göras.

"Det är sekteristiskt på Stora Essingen"

Största förändringen är att man ska sätta upp pollare, stålstolpar, som separerar körfälten på den nedre delen av Badstrandsvägen. På så sätt kan bilar inte köra om de bussar som stannar där.

Annat är att Essingeringen söderut kommer att få en tvåfilig cykelväg som skiljs från bilarna av pollare. Norrut får ringen ett breddat gångfält, och motorfordonens körfält smalnas av vid övergångsställena.

– Vi ville från början ha mer långtgående förändringar, som att övergångsställena skulle vara upphöjda. Men vi har vänt och vridit på det och det går inte att göra. Man får inte plats med allt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén, högste politiske ansvarig för frågan.

Broparken ska snyggas till och det blir ny cykelbana. Foto: Stockholm stad

"Blir bättre för barnen"

Helldén säger att han ändå är nöjd med planerna: "Bilarna blir uppmärksamma på att de inte kan köra som förr, de får det lättare att hålla farten nu. Alla tjänar på att de inte tar i för mycket."

– Det blir en klart bättre säkerhet för de barn som har korsningen i sin skolväg. Och som busschaufför kan det inte vara kul att bli omkörd när man står still.

Trafikkontoret började arbeta med det här i juni 2017. Varför har det tagit så lång tid?

– Det borde gått snabbare, ja. Men det är en komplicerad plats. Du har en hårt belastad korsning som försörjer hela ön med trafik, du har cykelpendlare, stombussar och människor som kommer från tvärbanestationen. Vi har tittat på det i flera varv.

En sidoeffekt blir att intilliggande Broparken rustas upp med belysning, sittplatser och planteringar. På så sätt hoppas man att fler ska börja använda den bortglömda broparken.

Politikerna i trafiknämnden ska fatta beslut om Stora Essingen den 25 april. Om de säger ja börjar man bygga i höst och man siktar på att vara klar hösten 2020.

Ilska mot fortkörare på Stora Essingen

Det här ska göras

Pollare mellan körfälten på Badstrandsvägen. Billar kan då inte köra om stillastående bussar vid hållplatsen.

Breddad gångbana på Badstrandsvägen

Bredare refuger vid övergångsställena, och en väggkudde.

Nya cykelpassager vid övergångsställena.

Ny dubbelriktad cykelbana med pollare längs Essingeringen.

Breddad gångbana samt avsmalnad körbana på Essingeringen.

Nya separata cykelpassager i korsningen.

Broparken intill ska färschas till och få ny belysning. Det blir nya planteringar och sittplatser.

Prislapp: 15 miljoner kronor.

Foto: Stockholm stad