Trött på fartdårar. Elisabeth har bott på Sveavägen i drygt 20 år. Foto: Sacharias Källdén

Så ska Sveavägen bli lugnare

Trafikstöket på Sveavägen har eskalerat de senaste åren och nu när det börjar bli varmt är det fler med snabba bilar som söker sig till gatan. Polisen på Norrmalm gick nyligen ut med att de har extra fokus på trafiksituationen där och fler farthinder är på väg.

  • Publicerad 10:14, 27 apr 2020

Elisabeth har bott på Sveavägen i drygt 20 år men det är de senaste åren som hon tycker att trafikproblemen på gatan har accelererat.

– Jag skulle säga att det är de tre senaste åren ungefär som det har blivit värre. Det finns tre olika kategorier som stör, dels är det fartdårarna, raggarbilarna och nu även MC-åkarna som kommit ut. Fartdårarna med muskelbilar kör snabbt och tävlar med varandra medan raggarbilarna parkerar vid Vanadislunden, har stora högtalare med sig och spelar hög musik på natten, säger Elisabeth och fortsätter:

– De kan hålla på i 30 minuter och sen somnar man. Då kommer de igen och är där till tre, fyra på natten. Det är så i princip varje helg.

I september i fjol kom farthinder på plats vid Sveavägen 119.

– De är bra och hjälper. Ju fler störningsmoment på gatan, desto mindre oväsen och bättre miljö för boende och alla andra. Men man märker att vissa gasar på innan och efter farthindren, det behövs fler, säger Elisabeth.

Och fler farthinder är faktiskt på gång. Trafikkontoret bekräftar för VasastanDirekt att sex nya, ett i varje körfält, kommer på plats mellan Frejgatan och Surbrunnsgatan i mitten av oktober i år.

Så ska raggarstöket stoppas på Sveavägen

En arbetsgrupp bestående av boende, polis, stadsdelsförvaltningen och trafikkontoret har träffats flera gånger för att komma tillrätta med problemen på Sveavägen och nyligen gick polisen på Norrmalm ut på sin hemsida och skrev att man har ökat fokus på gatan.

– Det är framförallt på kvällarna, och speciellt helgerna, som det körs respektlöst med motorcyklar och snabba bilar fram och tillbaka på Sveavägen. Detta är inte bara farligt utan även oerhört påfrestande för de boende, säger Tobias Lövström, chef lokalpolisområde Norrmalm, i ett uttalande.

Trafiken är också ett av polisens prioriterade områden i medborgarlöftena för 2020.

– Just Sveavägen är ett bra konkret exempel där vi samarbetar med Stockholms stad och boende och faktiskt har fått till en del åtgärder: till exempel farthinder. Vi kommer att fortsätta att vara på platsen och rapportera trafiköverträdelser och ordningsstörningar, säger Måns Gauffin, kommunpolis på Norrmalm.

Att polisen är mer närvarande märks, tycker Elisabeth.

– De gör ett fantastiskt bra arbete och jag hoppas att de och staden fortsätter att vara aktiva, säger hon.

Sara Eriksson bor ett par kvarter bort från Sveavägen men brukar vara i Vanadislundens parklek när hon passar barn.

– Det är mycket trafik här och många kör snabbt. Det är bra att fartguppen finns så att de måste sakta ner. Men det är klart, det är ganska lätt att gasa på igen sen, det behövs fler gupp. Speciellt norrut där det är glesare med övergångsställen, säger hon.

Nya farthinder på plats på Sveavägen

Paul Stoicescu bor också ett par kvarter bort och säger att han mest tycker att raggarträffarna är en kul grej men att han irriterar sig på att det skräpas ner i Vanadislunden.

– Jag brukar vara ute där med hunden och efter helgerna brukar det ligga ölflaskor och annat på marken.

I Sibirien, där Fredrika Lindwall bor, brukar det också köra sportbilar i hög hastighet.

– Det låter ju. Det är mest på eftermiddagar och helger när det inte är så mycket andra bilar. Raggarträffarna på Sveavägen tycker jag inte stör så mycket, det är lite en del av staden tycker jag. Men det är klart, om man bor precis här är det nog inte så kul.

Olika sorters stök. Paul Stoicescu, här med Jack, 1 år, stör sig mer på nedskräpning än raggarträffar. Foto: Sacharias Källdén

Hastighetsbegränsningar. Sara Eriksson bor ett par kvarter bort från Sveavägen och uppskattar fartguppen som tvingar bilister att – åtminstone tillfälligt – sakta ned. Foto: Sacharias Källdén