Trångt. Lagändring och möjligheten till fler busskörfält är några av alternativen som framkomlighetskommissionen ska utreda. Foto: Mostphotos

Så ska trafikkaoset lösas i Stockholm

En ny framkomlighetskommission. Krav på lagändring för att kunna ta ut mer pengar av de som ligger bakom trafikstörningarna. Så vill staden, tillsammans med landstinget, lösa trafikkaoset.

  • Publicerad 10:08, 6 jul 2018

Bilköer och bussar som försenas eller tvingas ändra rutter. Nu ska staden och landstinget ta ett gemensamt grepp för att lösa trafikkaoset genom att starta en framkomlighetskommission, något Dagens Nyheter var första att rapportera.

Nytt strul på drabbade busslinjen

Tanken är att förvaltningscheferna för trafikkontoret och trafikförvaltningen ska leda arbetet, men ha en politisk styrgrupp, och bland annat jobba med att få fram fler busskörfält.

– Bussresandet går ner i innerstaden, bussarna upplevs som opålitliga. Det är ett oroväckande trendbrott. Med den takt Stockholms växer skapar den ökande trängseln väldigt stora problem i Stockholms innerstad, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till DN.

"Vill få till lagändring"

Moderaterna i stadshuset har sedan tidigare kritiserat majoriteten för trafikkaoset och föreslagit att staden skaffar en framkomlighetschef.

Moderaterna vill stoppa trafikkaoset i City – med en framkomlighetschef

Förutom den nya kommissionen har trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) också skrivit till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för att få till en lagändring som gör det möjligt för kommunerna att ta ut en avgift som står i proportion till hur mycket ett arbete stör i trafiken.

Idag finns det inga skäl för aktörer, som fastighetsägare eller ledningsdragande bolag, att snabba på ett arbete eller samordna sig. Det skulle det finnas då, menar han.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

"Därmed skulle varje enskild aktör ta hänsyn till de störningar dennes arbeten orsakar, och därmed göra en samhällsekonomiskt effektiv avvägning mellan sina egna och samhällets totala kostnader, inklusive trafikstörningar, för genomförandet av arbete" står det bland annat i brevet.

Men många av vägarbetena är stadens egna och där kan de ta ut vite vid till exempel förseningar. Men någon skärpning, att ta ut vite oftare eller en höjning, verkar det inte bli.

– Men det gör ju inte att arbetet går fortare. Och om vi lägger in snabbhet som en faktor i upphandlingen så tar ingen entreprenaden, på Stockholms överhettade byggmarknad väljer de något annat, säger Daniel Helldén till DN.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.