BLIR DYRARE. Trängselskatten kommer att höjas om tre år. Foto: Mostphotos

Så ska trängselavgiften i Stockholm höjas

Idag presenterades storsatsningar på nya tunnelbanesatsningar. En stor del av finansieringen ska ske genom en höjd trängselskatt. Det här är vad som planeras.

  • Publicerad 19:49, 30 mar 2017

Som StockholmDirekt rapporterade är nu staten, kommunerna och Stockholms läns landsting överens om vilka nya kollektivtrafiksatsningar som ska göras i regionen fram till år 2035.

Det är mycket som ska göras. Bland att ska 100 370 bostäder byggas fram till 2035 och tunnelbanan utvidgas med nya stationer både norr och söder om stan.

Det här beräknas kosta totalt 25,1 miljarder kronor. Runt 7 miljarder ska bekostas med pengar från trängselskatten, som kommer att höjas från och med år 2020.

– Stockholmarna har lärt sig att leva med trängselskatt och förstår vad det faktiskt ger tillbaka, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen som har varit med och förhandlat om de nya kollektivtrafiksatsningar i Stockholm.

Östberga och Årsta får tunnelbana

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, är positiv till att trängselavgiften ska höjas.

– Förändringarna av trängselskatten är utmärkt. Med höjningen och de utökade tiderna får vi just de redskap som krävs för att hålla tillbaka biltrafiken i regionen, säger han i en skriftlig kommentar till StockholmDirekt.

Det här gäller år 2020

✔ Avgiftsperioden tidigareläggs en halvtimme till klockan 6 på morgonen (nu är det 6.30)

✔ Vissa dagar före helgdag blir avgiftsbelagda, till exempel dag före nationaldagen och dag för Alla helgons dag. (Julafton och nyårsafton blir inte avgiftsbelagda)

✔ Första veckan i juli blir avgiftsbelagd

✔ Under mars, april, maj, juni, september oktober och november högs avgiften med 10 kronor. Som mest 45 kronor per passage

Visa merVisa mindre