Roslags Närsby station. På Roslagsbanan kan det bli riktigt hett under sommaren. Foto: Mikael Andersson

Så svettpreppar SL inför sommarhettan

Varje sommar rapporteras det om extremvarma bussar och tåg i kollektivtrafiken. I år ska det bli bättre i Norrorts busstrafik, där en stor del av bussarna ska ha luftkonditionering. Men på Roslagsbanan dröjer det med AC.

  • Publicerad 16:37, 20 jun 2019

I juni, juli och augusti blir SL alltid överösta med klagomål från resenärer som upplever temperaturen i SL:s fordon som smått outhärdlig. Värst brukar det vara på Roslagsbanan, bussar och pendeltåg.

Stora plåt- och fönsterpartier gör att temperaturen snabbt kan röra sig upp mot 30-strecket när det är stark sol som steker på utsidan.

Fler svala bussar

Vallentuna får en ny operatör i sommar. Det är Transdev som ska köra bussarna i Vallentuna och Märsta. Till det ändamålet finns 92 nya bussar med AC och 35 äldre bussar.

– I de äldre bussarna är det korsdragsprincip som gäller. Vi försöker sprida ut dem och använda dem så lite som möjligt, säger Mats Eriksson, pressjour på Transdev.

I Täby och Danderyd fortsätter Arriva att köra bussarna.

– 90 procent av bussarna har AC, och resterande tio procent byggs om så när sommaren kommer på riktigt har 100 procent av bussarna AC, säger Izhak Dan, kommunikatör på Arriva.

Svårt att cirkulera

Problemet vid varmt väder är att den kylda luften får svårt att cirkulera när det är mycket folk på bussarna och tågen.

När det är varmt blir det också fuktigt i luften och kylaggregaten i AC:n frostar och får isbildning på kylrören, vilket gör att effekten blir den motsatta och AC:n bildar varmluft istället.

– Det är ett problem som vi har svårt att göra något åt. Systemet fungerar helt enkelt inte när det blir för varmt. Det finns inget vi kan göra, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Roslagsbanan saknar helt AC.

En av tågresenärerna som vi pratar med lyfter samtidigt att rullgardinerna, som kan hindra den gassande solen, inte alltid fungerar på tågen.

– Gardinerna ska fungera, det ska personalen se till och kanske dra ner dem i förväg. Det är meningen. Sedan kanske det finns anledningar till att det inte alltid funkar, säger Claes Keisu.

Nya tåg med AC

Något att se fram emot är de nya tågen som ska börja rulla på Roslagsbanan, som kommer att vara utrustade med luftkonditionering. Leveransen av det första av de 22 fordonen kommer att ske höst/vinter 2020. Det första fordonet testas på banan i ett halvår innan det sätts i trafik. Övriga tåg ska levereras successivt, och alla ska vara på plats år 2024.

Värst för chaufförerna

Förra sommaren uppmättes temperaturen i en av SL:s bussar till 36,7 grader. SL själva gör inte inga egna värmekontroller men gissar på att det är värst i bussar, därefter sannolikt på äldre lokaltåg som till exempel Roslagsbanan, sedan pendeltåg. Minst varmt är det enligt SL troligtvis i tunnelbanan eftersom den går stora delar under jord.

– Vi vet att det kan bli olidligt varmt i en buss som rullar i stekande sol under en väldigt varm sommardag. Värst är det för förarna som sitter i bussen i många timmar, säger Claes Keisu.

Hur hanterar du hettan på Roslagsbanan och i övrig kollektivtrafik?

Jakob Agerlo, 26, Grindtorp – Det brukar bli ganska varmt på Roslagsbanan, förra året var det nästan dödligt. Jag åker inte Roslagsbanan när det är som varmast, då tar jag bussen istället, säger han. Foto: Mikael Andersson

Eva Wång, 53, Täby – Jag brukar alltid dricka vatten och sätta mig på en plats i skuggan nära ett fönster, då brukar det gå bra. Men det är dåligt att inte rullgardinerna alltid fungerar på tågen. På gamla tåg fanns det även vattencisterner, det kanske är något de ska införa på tågen på Roslagsbanan?, säger hon. Foto: Mikael Andersson

Katarina Nilsson, 67, Ella Gård. – Jag har alltid med mig en flaska vatten när jag reser och sen går jag av om det blir för varmt, tar lite luft och åker vidare efter det. Värst är det om man åker i rusning och får stå upp, bussarna brukar vara fulla. Sen är det bra att man klär sig rätt så att man kan ta av sig, säger hon. Foto: Mikael Andersson

Så tacklar SL värmen

Totalt har 1 630 av 2 180 bussar i SL-trafiken AC.

Pendeltågen har AC, men den slutar ofta att fungera när solen värmer de stora plåt- och glaspartierna samtidigt som dörrarna öppnas. Under sommaren öppnas bara dörrarna om resenärer trycker på öppna-knappen, en åtgärd för att minimera antalet onödiga dörröppningar som gör att den kylda luften försvinner ut.

Tunnelbanans nya C20-tåg har inte AC. När det är varmt ute blir det lika varmt inne i tågen. Det finns en luftcirkulation vid fönstren, men det är utomhusluft som cirkulerar.

De äldsta t-banetågen har ingen ventilation alls. Där kör man med halvöppna fönster för att någon luft ska kunna cirkulera.

Tennisesset Sonja, 11, siktar mot eliten

Nyheter Vallentunatjejen vinner redan mot vuxna Vallentunabon Sonja Wedenski är bara 11 år men vinner redan mot vuxna i tennistävlingar. I somras tog hon hem segern i Sveriges största utomhustävling för juniorer; Båstadtennis Corem Open....fredag 20/9 17:04

Så rullar livet i Norrorts busshjärta

Nyheter På Danderyds sjukhus busstorg samlas norra länet Alla vägar bär till busstorget vid Danderyds sjukhus. Åtminstone om du bor i norra länet, och de flesta Norrortsbor lär ha spenderat en hel del tid här. Vi hängde en timme vid bussarna och kollade in...fredag 20/9 16:42
Stockholm Direkt