Under sommaren stiger temperaturen inte bara utomhus, utan även i kollektivtrafiken. Foto: Mikael Andersson

Så svettpreppar SL inför sommartrafiken

Varje sommar rapporteras det om extremvarma bussar och tåg i kollektivtrafiken. Nu, och fram till slutet av augusti, skruvar SL på alla detaljer för att hålla graderna nere.

  • Publicerad 14:58, 20 jun 2019

Det är bara att hoppas på en kort och kall sommar

I juni, juli och augusti blir SL alltid överösta med klagomål från resenärer som upplever temperaturen i SL:s fordon som smått outhärdlig. Värst brukar det vara på bussar och pendeltåg.

Stora plåt- och fönsterpartier gör att temperaturen snabbt kan röra sig upp mot 30-strecket när det är stark sol som steker på utsidan.

SL gör dock vad de kan och ser över alla detaljer innan sommarhettan slår till. Bland annat tar man nu bort den automatiska öppningen på pendeltågsdörrarna för att behålla kylan.

På ersättningsbussar – som många pendelresenärer tvingats vänja sig vid sommartid de senaste åren – kan det där med tillgången på AC se lite olika ut.

– Vi har inte något formellt krav på att ersättningsbussar ska vara utrustade med luftkonditionering, berättar Elin Lindström på SL:s pressavdelning.

Däremot är många av ersättningsbussarna som tas in ganska nya, tack vare de tillgänglighetskrav som SL ställer. Något som innebär att 80-85 procent av ersättningsbussarna ändå har AC.

– Bland de övriga har vissa luftkonditionering, andra inte. Det finns inte så många ersättningsbussar att tillgå i länet under sommaren, och vi behöver prioritera att ha trafiken igång, säger Elin Lindström.

Nya bussar

Till midsommar kommer 130 stycken nya bussar med AC att sättas in i Stockholmstrafiken. Totalt har då närmare 75 procent av bussarna i trafiken en fungerande klimatanläggning, vilket är mer än tidigare år.

Men problemet vid varmt väder är att den kylda luften får svårt att cirkulera när det är mycket folk på bussarna och tågen.

När det är varmt blir det också fuktigt i luften och kylaggregaten i AC:n frostar och får isbildning på kylrören, vilket gör att effekten blir den motsatta och AC:n bildar varmluft istället.

– Det är ett problem som vi har svårt att göra något åt. Systemet fungerar helt enkelt inte när det blir för varmt. Det finns inget vi kan göra, säger Claes Keisu på SL:s pressavdelning.

Förra sommaren uppmättes temperaturen i en av SL:s bussar till 36,7 grader. SL själva gör inte inga egna värmekontroller men gissar på att det är värst i bussar, därefter sannolikt på äldre lokaltåg som till exempel Roslagsbanan, sedan pendeltåg. Minst varmt är det enligt SL troligtvis i tunnelbanan eftersom den går stora delar under jord.

Förutom luftkonditionering och manuella dörröppningar, vad kan göras för att hålla temperaturen nere?

– Det är bara att hoppas på en kort och kall sommar, men det är min högst personliga åsikt, säger Claes Keisu.

130 nya AC-bussar vid midsommar

Till midsommar sattes 130 nya bussar med AC in i SL-trafiken. Totalt har 1 630 av 2 180 bussar i SL-trafiken AC.

Pendeltågen har AC, men slutar ofta att fungera när solen värmer det stora plåt- och glaspartierna samtidigt som dörrarna öppnas. Under sommaren öppnas bara dörrarna om resenärer trycker på öppna-knappen, en åtgärd för att minimera antalet onödiga dörröppningar som gör att den kylda luften försvinner ut.

Tunnelbanans nya C20-tåg har inte AC. När det är varmt ute blir det lika varmt inne i tågen. Det finns en luftcirkulation vid fönstren, men det är utomhusluft som cirkulerar.

De äldsta t-banetågen har ingen ventilation alls. Där kör man med halvöppna fönster för att någon luft ska kunna cirkulera.

Hur behåller du kylan i SL-trafiken under sommaren, och vad har du för tips?

Tatyana Greij, 35, Vällingby, med sonen Theo. "Ha dryck med, och klä dig i lager så att du lätt kan ta av dig. Vik upp ärmarna så handlederna är bara för att behålla kylan, och ha strumpor som andas!" Foto: Mikael Andersson

Ulla Sjögren 88, Kallhäll och Ulla Brönnegård, 88, Jakobsberg. "Man får ha med sig vatten att dricka, och så åker jag inte mitt på dagen när det är som varmast" säger Ulla B. "Äsch, jag åker hela tiden ändå," säger Ulla S. "I värmen? Vill du inte leva?!" säger Ulla B. "Jo, det är ju det jag gör!" svarar Ulla S. Foto: Mikael Andersson

Helena Risholm 57, Barkarbystaden och Leena Cronelöv, 55, Viksjö. "Jag måste skaffa en handfläkt inför sommaren! Sen försöker jag att passa på att gå och cykla istället," säger Helena. "Jag har en solfjäder som åker med varje dag. Och så kan man ta med en plastpåse med blöta handdukar om det är riktigt varmt," säger Leena. Foto: Mikael Andersson

Christoffer Stenbeck, 38, Råcksta, med sonen Viggo. "Jag åker mycket kollektivt med barnen, och det kan bli några grader varmare i bussen. Men om barnen är nöjda är pulsen nere! Tipset är att ta med vatten, gärna med isbitar i." Foto: Mikael Andersson

Ingrid Näsman, 56, Rudviken. "Helst tar jag tunnelbanan. Där är det svalare. I bussen försöker jag sitta nära en dörr där det fläktar lite mer. Ofta kliver jag av tidigare och går den sista biten." Foto: Leif Oldenburg

Stockholm Direkt