Extra avgift. Trafikborgarrådet Daniel Helldén vill helst se att dubbdäcksanvändare får betala en extra slant för att köra i innerstaden. Foto: Christoffer Röstlund Jonsson

Så vill Helldén (MP) minska antalet dubbdäck

Avgift för dubbdäck i innerstaden. Eller trafikövervakare som kan bötfälla. Det är två åtgärder Daniel Helldén (MP) kan tänka sig för att få ner dubbdäcksanvändandet. Och på St Eriksgatan är halten farliga partiklar i luften numera kritisk.

  • Publicerad 07:00, 28 feb 2019

Kring var fjärde bilist. Så många är det som struntar i förbudet för dubbdäck på Fleminggatan, Hornsgatan och Kungsgatan. Polisen prioriterar inte att dela ut böter och staden kan bara sätta upp skyltar.

– Målet är såklart noll bilar. Vi inför regler som vi inte kan följa upp, säger Miljöpartiets trafikborgarråd Daniel Helldén.

Var fjärde bilist struntar i dubbdäcksförbudet

Dubbdäck sliter loss farliga partiklar ur asfalten, som hamnar i lungorna. Helldén ser ändå de tre förbudsgatorna som succéer då de lett till att användandet minskat över hela staden.

Dock visar dagliga mätningar att St Eriksgatan seglat upp som en otippad ny partikelvärsting. När det är torrt blir partikelvärdena extremt höga. Tidigare i veckan slog St Eriksgatan i det övre gränsvärdet för elfte gången i år. EU tillåter 35 övertramp på ett år. Sedan blir det böter för Stockholm.

Följer utvecklingen

Om St Eriksgatan står näst på tur för ett förbud vill Daniel Helldén inte säga. Det är för tidigt att att dra några slutsatser. Men: man följer noga hur mätningarna utvecklas.

– Det är inte bra att det ser ut som det gör. Vi får diskutera det. Men jag tycker att det är ett trubbigt verktyg att ge sig på enskilda gator. Och ett totalförbud i hela innerstaden skulle bli svårt med alla undantag som krävs.

Skulle införa extra avgift om det tilläts

Istället vill Daniel Helldén ännu en gång lyfta möjligheten att, likt Oslo, införa en extra avgift på någon tusenlapp för bilister som använder dubbdäck i innerstaden. Enligt honom har det fått ner användandet rejält i vår grannhuvudstad.

– Alla partierna delar synen att det här vore en effektiv lösning. Om regeringen tillät det skulle Stockholm införa det. Men jag får inget svar från regeringen i frågan. Jag vet inte varför. Det vore smart att göra det.

"Folk blir förbannade över förbud"

En annan lösning är att regeringen tillåter Stockholm att införa kommunala trafikövervakare, som likt p-vakter kan bötfälla de som dubbrullar på de gator där det inte är tillåtet.

Varför väcker förbud för dubbdäck sådana hetsiga känslor hos huvudstadens bilister?

– Generellt väcker alla inskränkningar var man ska få köra med sin bil känslor. Folk sitter fast i ett gammalt tänk och blir förbannade när man säger vad de inte får göra. För 30 år sedan fanns en syn att man alltid skulle ha dubbdäck, något som inte behövs på våra breddgrader mer än några enstaka gånger per år. Tekniken har gått framåt och idag kör vi omkring med helt andra vinterdäck och bilar.

Var fjärde bilist struntar i dubbdäcksförbudet