Så högt som 32 våningar kan Veddesta få i framtiden. Illustration: White arkitekter/Järfälla kommun

SE BILDERNA. En av Stockholms högsta skyskrapor kan byggas i Järfälla

Mellan 5000 och 6000 bostäder och en av Stockholms högsta skyskrapor. Så kan Veddesta komma att se ut när allt står klart. I veckan släppte kommunen nya bilder på kvarteren.

  • Publicerad 09:18, 14 jun 2016

Från sömnigt centrum till skyskrapor. Nu är förslaget för den nya stadsdelen Veddesta klart. När tunnelbanan flyttar in och det befintliga centrumet rivs ska det bli en stadsdel med 2 000 bostäder i en första etapp – och kanske ett av Stockholms högsta hus.

Våningarna kommer nämligen att variera mellan 1 och 32 våningar – nästan lika högt som grannen Kistas Victoria Tower på 35 våningar.

– Vi ser det här som ett bra läge för att testa höga byggnader. Veddesta blir lite som en pendang till Kista, från den här platsen kommer du att se Victoria Towers. På ett så här bra kollektivtrafiknära läge som Veddesta kommer att bli så gäller det att utnyttja marken så effektivt som möjligt, säger Emelie Grind, samhällsbyggnadsdirektör.

 

Den nya överdäckade bussterminalen, och tågen. Illustration: White arkitekter/Järfälla kommun

Det är ett bra läge att gå upp i höjden. Sedan får se vilka synpunkter som kommer in under samrådet, det kommer till exempel en flyghindersprövning

Enligt Emelie Grind kommer det inte heller att lägga övriga hus i skugga eftersom det ligger precis intill järnvägsspåren.

– Det är ett bra läge att gå upp i höjden. Sedan får se vilka synpunkter som kommer in under samrådet, det kommer till exempel en flyghindersprövning, säger hon.

 

Veddestabron och Mälarbanan syns i vänstra hörnet på den här bilden över Veddesta. Illustration: White arkitekter/Järfälla kommun

"Varierad stadsbild"

Mot det som ska bli huvudstråket – norra delen av Veddestavägen – blir husen mellan 6 och 24 våningar höga och i bottenplan kommer det till verksamheter. I södra delen mot parken kommer flera stadsradhus att byggas.

Där ska trafiken anpassas för fotgängare och mot parken som ska gå vid Veddestabäcken ska även förskolorna hamna. Den mellersta delen av stråket blir mellan tre och tio våningar höga. Den tätaste bebyggelsen placeras vid den kommande stationen – där byggs det på höjden.

– Vi har försökt få en varierad stadsbild med både höga hus, hög täthet men också lite lägre hus för att få ner solljus på gator och torg, säger Emelie Grind.

 

Illustration: White arkitekter/Järfälla kommun

"5000 och 6000 bostäder"

I den första etappen kommer 2 000 bostäder byggas.

– I planprogrammet har vi sagt mellan 5 000 och 6 000 bostäder i södra Veddesta. Men jag tror att det kan bli fler, säger Emelie Grind.

Målet är att bygga både bostadsrätter och hyresrätter. Samtidigt kommer Veddesta att få både tunnelbaneuppgång, bussterminal och pendeltåg. Bussterminalen, som tidigare beskrivits om underjordisk, kommer att bli överdäckad enligt den här planen. I husen närmast den hoppas kommunen på flera kontorsetableringar.

– Det är planlagt kontor i huset och sedan kommer det att vara service med handel, restauranger och kaféer i bottenvåning. Men det här är ett läge där vi vill etablera en kontorsmarknad, säger Emelie Grind som hoppas att projektet kan påbörjas redan nästa år.

Samtidigt ska nästa etapp av Barkarbystaden med mellan 1 200 och 1 500 nya bostäder – och kvarteren kring BAS Barkarby – ut på granskning.

Illustration: White arkitekter/Järfälla kommun

Så här ser även nya skisser från Barkarbystadens etapp 2 ut. Illustration: Tengbom

Stockholm Direkt