SE BILDERNA: Här byggs t-banan i Veddesta

Efter ett symboliskt första spadtag och en symbolisk första sprängning har till sist symboliken blivit verklighet och tunnelbanebyggandet till Barkarby kommit igång. Vi fick en titt på hur det går så här i startgroparna.

  • Publicerad 16:53, 26 apr 2019

2024 – då är planen att tunnelbanan ska gå att ta till och från Järfälla. Det är nämligen då blåa linjens förlängning från Akalla till Barkarbystaden och Barkarby ska bli klar och trafiken vara igång.

Sedan några veckor tillbaka pågår arbetet med att spränga fram en av de tre arbetstunnlar som ska användas för att sedan kunna bygga spårtunnlarna.

Det vid de av dem ska växa fram från Veddesta, ett stenkast från Veddestavallen. Just nu är det främst en stor, lutande grop som vittnar om att det är saker på gång. Och dånet av de oundvikliga sprängningarna såklart – men oljuden lär minska med tiden.

– Vi kan inte jobba utan att vi stör någon. Som tur är ligger det inte så mycket bostäder nära, utan det är främst industrier. Det blir bättre med ljuden ju längre in i tunneln vi kommer, säger Hans Torstensson, platschef på Subterra, entreprenören som bygger arbetstunneln från Veddesta.

Arbetstunnel. I mitten av maj är planen att själva byggandet av arbetstunneln ska dra igång. Foto: Mikael Andersson

Uppför. "Det kommer bli en lutning ner mot tunneln, så det här blir en bra motionsslinga sen när vi är klara", säger Hans Torstensson, platschef i Veddesta. Foto: Mikael Andersson

250 meter lång

För (start)gropen ska nämligen leda in i den kommande arbetstunneln, och själva tunnelbyggandet planeras dra igång i mitten av maj.

Just nu arbetar ett 20-tal personer på platsen, med målet att sedan spränga 15 meter tunnel i veckan i snitt, fram till årsskiftet då nästa etapp inleds och en annan entreprenör tar vid. Då ska 250 meter arbetstunnel finnas på plats.

– Det kommer bli en lutning ner mot tunneln, så det här blir en bra motionsslinga sen när vi är klara, säger Hans Torstensson och skrattar.

De andra två arbetstunnlarna byggs av NCC. Den ena från Robothöjden, och den andra ska gå under Barkarbyfältet. Den som går under fältet kommer att fyllas igen när tunnelbanan tas i trafik, medan de övriga tu ska användas som servicetunnlar.

Startgroparna. Efter flera symboliska spadtag och sprängningar har nu det riktiga arbetet med att bygga för tunnelbanan kommit igång. Foto: Mikael Andersson

15 meter. Så mycket arbetstunnel ska sprängas i veckan från och med mitten av maj om det går som tänkt. Foto: Mikael Andersson

Stockholm Direkt