"Så här tycker jag vi ska göra". Lovisa Kumlien visar sitt förslag på ett nytt Fridhemsplan. Lärare Tham till höger. Foto: Sacharias Källdén

Se de nya förslagen för fräscha Fridhemsplan

Saluhall. Färre bilar, fler möten mellan människor. Öppna ytor. KTH-studenter visionerar hur Fridhemsplans framtid kan bli fräschare. I veckan fick de presentera sina förslag för politikerna i Stadshuset.

  • Publicerad 16:50, 21 mar 2019

– Inget vet vad Fridhemsplan är. En av stadens mest berömda och välbesökta platser, men få vet exakt var den ligger.

Det säger Måns Tham, lärare på KTH. Det han menar är själva platsen som heter så, det egentliga Fridhemsplan: triangeln som uppstår mellan Fridhemsgatan och Drottningholmsvägen, framför gamla biografen Draken.

Därför dröjer folklivet på "nya" Fridhemsplan

I en kort kurs för arkitektstudenter som går sista året, delade han ut uppgiften att skapa en mötesplats för människor, inte trafik.

De fick välja mellan två platser: det egentliga Fridhemsplan eller Drottningholmsvägens nedfart till polisgaraget under Kronobergsparken, en idé som härstammar från Liberalernas förslag om ett nytt torg på Kungsholmen.

– Staden har sett ut på olika sätt genom åren. Man glömmer hur det var tidigare. Och människor flyttar hit och vet inte alls hur det såg ut förr. Så förändring är inte dåligt, tycker Tham.

Plats för loppis. Lovisa Kumlien vill ha breda övergångsställ och rutmönster i marken. Foto: Lovisa Kumlien

Enligt Tham blir byggdebatten fördummande. Oftast lanseras bara ett enda förslag att ta ställning för eller mot.

Nu fick hans elever chans att presentera sex olika visioner i Stadshuset, inbjudna av Liberalerna efter StockholmDirekts artikel om uppgiften.

– Roligt och intressant att ta del av konkreta, genomtänkta förslag. Deras idéer visar på Fridhemsplans potential. Helst hade man velat göra alla, säger Rasmus Jonlund (L), ordförande i Kungsholmens nämnd.

Impade. Liberalernas Björn Ljung och Rasmus Jonlund är imponerade av de nytänkande förslagen. Foto: Sacharias Källdén

"Vad händer med träden?"

Tillsammans med nämndkollegan Sara Jendi Linder (M) och stadsbyggnadsnämndens Björn Ljung (L), lyssnade Jonlund noga under mötet på tisdagen. Trion ställda många frågor till de blivande arkitekterna. Hur blir det med sol, blåst, fällda träd – "det är alltid en känslig fråga".

– I mitt förslag är de flesta träd kvar, säger Lovisa Kumlien.

Hon har skissat fram ett tydligare stadsrum med olika markbeläggningar, plats för serveringar och loppisar, och stora övergångsställen värdiga en internationell metropol.

Gick sin egen väg

En som struntat i uppgiftens två val är Martin Lättman, som vi redan skrivit om. Han har valt att leda om trafiken totalt och göra Drottningholmsvägen framför t-banan helt bilfri.

– Lärarna tyckte det var oväntat och nytänkande. De uppmuntrar till att tänka fritt. Roligt att politikerna, som bestämmer, lyssnar på oss. All respons jag fått efter er artikel visar att de som bor där gillar mitt förslag. Och att något behöver göras med Fridhemsplan, säger Lättman.

Mer rum. Viktor Jonsson tycker att det egentliga Fridhemsplan blir bättre med en rejäl torgyta plus en paviljong, lämplig för kafé Foto: Viktor Jonsson

Trevligt med terrass. Edwin Östlund Stockman kallar sitt förslag att bygga över infarten till polisens garage, för Kronobergsterrassen. Foto: Edwin Östlund Stockman