"Jag tycker det viktigaste är att vi finns där. Det finns många som vill ha hjälp, många äldre", säger konduktör Elizabeth Björklund. Foto: Mikael Andersson

Sista färden för konduktörerna på Nockebybanan

Den 10 juni går sista turen för konduktörerna på både tvärbanan och Nockebybanan. Vi tog rygg på Elizabeth Björklund på Tolvan genom Bromma för att ta reda på vad resenärerna går miste om när biljettstolpar ersätter henne.

  • Publicerad 16:30, 17 maj 2016

Det är en handfull personer som står och väntar på Nockebybanan som ska avgå från Alvik klockan 11:24. Bland dem står Elizabeth Björklund. Hon har jobbat som konduktör i tio år och idag är ett av hennes skift förlagt till Nockebybanan – eller Tolvan som den kallas i folkmun.

Men inom bara några veckor är det bestämt att hon tillsammans med alla Arrivas konduktörer inte längre ska visera biljetter på vare sig tvärbanan eller Nockebybanan. Istället ska resenärer blippa sina SL-kort mot biljettstolpar på perrongerna.

– Det här hela projektet kallas för en intäktssäkring. Det tycker vi rimmar illa. Det är ingen av oss som tror på det här projektet, vi tror inte att det kommer bli bra. Snarare är det ju så att det uppmuntrar till mer fusk tycker jag, säger Elizabeth.

"Jag tror att det blir mer busliv, att fredags- och lördagskvällar blir tråkigare", säger resenären Eva Pettersson. Foto: Mikael Andersson

"De får sparka mig"

För henne innebär jobbet som konduktör mer än att bara visera biljetter.

– Jag tycker det viktigaste är att vi finns där. Det finns många som vill ha hjälp, många äldre. De är ju upprörda att vi ska bort. Många känner sig trygga när det är någon inne i vagnen som kan ge information om det är något som händer, säger hon.

Det är 103 konduktörer som påverkas av beslutet. Arriva har erbjudit tre platser på Roslagsbanan och företaget ISS har utlyst 20 platser som kontrollanter.

Elizabeth har valt att inte söka några av platserna. Istället vill hon stanna kvar så länge hon kan.

– De får sparka mig, säger hon bestämt.

"När jag växte upp fanns det inte heller några konduktörer. Den största nackdelen är väl att folk inte kommer betala", säger Susanne Eriksson. Foto: Mikael Andersson

Jag tror att det blir mer busliv, att fredags- och lördagskvällar blir tråkigare. Jag tror inte att folk går till biljettstolparna utan då blir det gratisåkning.

"Många åker bara inom Bromma"

Tolvan rullar in bland villorna i Bromma. Bland resenärerna råder det delade meningar om förändringen. Vissa tycker inte så mycket alls medan andra är mer positiva eller negativa. Susanne Eriksson bor i Olovslund och tror att det kommer fungera även utan konduktörer.

– När jag växte upp fanns det inte heller några konduktörer. Den största nackdelen är väl att folk inte kommer betala, även om jag tror att folk är mer villiga att betala idag. Många åker ju bara inom Bromma och då är det bara kontrollanterna som kan kolla och de dyker ju inte upp så ofta, säger hon.

Snart går sista turen för Arrivas konduktörer. Istället ska resenärer blippa sina kort mot biljettstolpar. Foto: Mikael Andersson

"Tror det blir mer busliv"

Elizabeth blippar SL-kortet som tillhör Eva Pettersson som kliver på i Nockeby. Eva tror att konduktörernas försvinnande kommer märkas.

– Jag tror att det blir mer busliv, att fredags- och lördagskvällar blir tråkigare. Jag tror inte att folk går till biljettstolparna utan då blir det gratisåkning, säger hon.

Nockebybon Barbro Hirschfeldt håller med.

– Det är lugnande att ha dem här, de är trevliga och personliga, säger hon.

"Man känner att man fyller en funktion, stressigt är det ibland men det är trevligt faktiskt", säger konduktör Elizabeth Björklund Foto: Mikael Andersson

Många är ledsna och uppgivna

Stämningen bland personalen har förändrats, menar Elizabeth. Många är ledsna och uppgivna. Men de är ett bra team som stöttar varandra och Elizabeth tycker om att gå till jobbet.

– Man känner att man fyller en funktion, stressigt är det ibland men det är trevligt faktiskt. Det låter ju lite tokigt ”hur många gånger åker du fram och tillbaka?” men det är olika människor man träffar hela tiden och så kommer turisterna och då är det något annat, säger hon.

Vid passets slut möter vi kollegan Peter Engberg som just fått reda på att han fått en av de tre platserna på Roslagsbanan. Elizabeth Björklund önskar honom lycka till. Foto: Mikael Andersson

Försvinner den 10 juni

Efter den 10 juni kommer tvär- och Nockebybanans perronger förses med biljettstolpar. Där ska resenärer blippa sina kort innan de påbörjar resan. Till en början är det ett pilotprojekt med en första utvärdering förlagd till oktober.

Utöver de tre platserna på Roslagsbanan och de 20 kontrollantplasterna kan konduktörerna också utbilda sig till busschaufför i Arrivas regi. Ett fjärde alternativ är att ta ett avgångsvederlag om man säger upp sig innan den 10 juni. Men det har väldigt få nappat på.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.