Pålästa elever och skarpa frågor mötte nobelpristagarna i fysik när de besökte Spånga gymnasium. Foto: Mikael Andersson

Skarpa frågor när nobelpristagare mötte Spångas elever

Liv på andra planeter, en vanlig dag på jobbet för en nobelpristagare och kosmisk bakgrundsstrålning. Det var många saker om avhandlades när årets nobelpristagare i fysik besökte Spånga gymnasium.

  • Publicerad 11:46, 16 dec 2019

En efter en droppar eleverna in till aulan på Spånga gymnasium. På scen står Jomana Naama,16, och Albin Wanhainen, 18, och väntar på att ta emot årets nobelpristagare i fysik.

– Det är lite pirrigt, men jag är van. Jag har lett skolevent förut, säger Jomana.

– Vi har haft möten och övat tillsammans, och på lektionerna har vi jobbat med exoplaneter och svarta hål, säger Albin.

– Och så vi har kollat på Nobelfesten, lägger Jomana till.

Albin och Jomana är konferencierer för den presentation som väntar. Båda två läser natur på gymnasiet, och hade koll på pristagarna redan innan de fick priset.

– Det är en ära att ta emot dem. Det är människor som dedikerat sina liv till naturvetenskap och astrofysik. De gör våra studier bättre och det är tack vare dem vi har den kunskap vi har idag, säger Jomana.

Så plötsligt står det tre gubbar i kostym vid scenen, och en applåd bryter ut i den nu fullsatta aulan.

Fr. v. Michel Mayor, James Peebles, Didier Queloz och sist Ariel Goobar från Kungliga vetenskapsakademien. Foto: Mikael Andersson

Michel Mayor och Didier Queloz signerar affischer efter frågestunden. Foto: Mikael Andersson

Jordens plats i universum

Årets Nobelpris tilldelades James Peebles, Michel Mayor och Didier Queloz för deras upptäckter inom astrofysik, som enligt Kungliga vetenskapsakademiens motivering ökat vår förståelse av universum och jordens plats i det.

En efter en går de upp på scenen för att presentera sin forskning, sen är det dags för frågestund.

Det märks att eleverna är pålästa – frågorna rör allt från kosmisk bakgrundsstrålning och liv på andra planeter till hur en vanlig dag på jobbet ser ut för en nobelpristagare.

Och eleverna verkar nöjda med svaren de får.

– Man blir inspirerad och jag lärde mig mycket om allt möjligt. Jag går i en NO- och matteklass, så vi håller på mycket med de här ämnena. Det är häftigt att se att det vi lär oss i klassrummet kan tas så mycket längre, säger Irma Torvestig, 14.

"Hade gärna spenderat timmar här"

Så plötsligt har tiden runnit ut, och det är dags att runda av besöket.

– Det är trevligt med såna här möten, och det är alltid intressant. Jag hoppas vi lyckades övertyga eleverna om att vi har ett fantastiskt jobb, säger Michel Mayor efter frågestunden.

– De här ungdomarna är framtiden. Det är jätteviktigt att vi lägger tid på att träffa dem och stimulera dem, säger Didier Queloz.

Nobelpristagarna är överens om att de frågor som ställdes var relevanta och skarpa.

– Det var många smarta frågor, och bra diskussion. Jag hade gärna spenderat timmar här och bara svarat på frågor, säger Didier Queloz.

Men timmar över är något nobelpristagarna inte har. Efter att ha signerat affischer lotsas de raskt ut från skolan och så bär det av, vidare till nästa åtagande.

Stockholm Direkt