Gustav Vasaskolan promenerar på schemalagd tid. Foto: Hege Hellström

Skolan som har promenad på schemat

Sedan höstterminens start har eleverna på Gustav Vasaskolan promenader inlagda i schemat några gånger i veckan. – Rörelse är viktig för inlärningen och för att må bra, säger skolans rektor Gunilla Jåfs.

  • Publicerad 16:02, 16 okt 2017

Det är en vacker dag med höst i luften när Vallentuna Nyheter besöker Gustav Vasaskolan i Lindholmen. Klass fyra ställer upp sig i ring och får dela in sig två och två.

– I dag ska ni diskutera några begrepp. Kompass, kuperad, satellit, platt, kommun, landskap och breddgrad, säger Liselotte ”Lisse” Lind som jobbar på fritids.

Hon delar ut lappar där begreppen står nedskrivna, och en rask promenad börjar.
– Kompass, det är en liten mojäng som visar väderstreck, hörs en elev säga.

Andra tar hjälp av naturen för att förklara. Nikki Olofsson och Milanah Jabbar ritar cirklar på marken för att klargöra skillnaden mellan kommun och landskap.

"Blir piggare"

Eleven Agnes Björnberg säger att det är roligt att gå ut i skogen.

– Man blir trött av att sitta inne, och blir piggare ute, menar hon.

Även Alva Öhman är positivt inställd.

– Det är skönt att gå ut och gå, men ibland regnar det och vi går ändå ut, det är lite tråkigt.

Engla Andersson Vederlöv har dock varit med om en liten incident under en av promenaderna.

– Vi gick och pratade – och jag gick rätt in i en stolpe. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, jag gjorde nog båda.

Efter 20 minuter är klassen tillbaka vid skolan.   

– Var det svåra ord? Undrar Lisse Lind.

– Jaaa, svarar eleverna.

– Ni har inte tagit upp alla i klassrummet ännu, jag tror ni ska göra det i nästa vecka, tröstar Lisse Lind.

Flera gånger i veckan

Sedan i höstas har alla elever på Gustav Vasa schemalagda promenader två till tre gånger i veckan. Promenaderna ligger utanför schemat när det gäller ämnena.

– Vi ville införa promenader eftersom rörelse är viktig för inlärningen och för att må bra, säger Gunilla Jåfs, rektor på skolan.

Olika lärare har olika aktiviteter under promenaderna. I fyran får eleverna ofta diskussionsfrågor som sedan följs upp.

– Genom det får eleverna möjlighet att vrida och vända på olika frågeställningar. De hjälps åt och lär varandra. I vissa frågor ger det även elevinflytande, som när vi pratade om vad eleverna ville göra på fritidstiden, säger Lisse Lind.

 

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Ryttarna: "För farligt att rida i trafiken"

Nyheter "Då tar han upp fingret" Allt för få stannar eller ens saktar ner när man ska gå över vägen med sin häst – det menar ryttaren Hannah Byrud.fredag 25/5 15:56

Nya trenden: Tjuvar länsar trädgårdar

Nyheter "Specialiserat sig" Att sno gasoltuber är ett brott som ökar mer och mer i Norrort. Lokalpolisen Jan Berlin menar att även allt fler grillar och gräsklippare försvinner.fredag 25/5 12:03