Tung. Nya tvärbanetågen väger nästan 15 ton mer än det gamla. Det kan vara en av anledningarna till att de också låter mer. Foto: Leif Oldenburg

SL bekräftar: Tvärbanan låter mer än någonsin

Under hösten har många stockholmare upprörts över att tvärbanan låter mer än någonsin. SL bekräftar att så är fallet och har startat en utredning för att få svar på varför.

  • Publicerad 14:11, 24 okt 2018

"Tvärbanan låter som när en Boeing 777 startar i vardagsrummet". Så skriver en boende i Hammarby sjöstad på Facebook, och undrar varför tvärbanetågen plötsligt ger ifrån sig så höga ljud.

Liknande kommentarer går att hitta från fler platser där tågen drar fram. Bland annat i Gröndal har boende flera gånger klagat över att ljud från tvärbanan dånar in i lägenheterna.

Oljudet ska utredas

Hos SL är man väl medveten om ljudilskan som pyr.

– Vi vet att det låter mer än vanligt och håller just nu på att titta på vad som är orsaken. Vi har startat en utredning och ska göra mätningar på plats, bland annat i Gröndal, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Det är inte bara oljud som tvärbanan har problem med just nu. Även halka ställer till det. När löv hamnar på spåren och mosas av hjulen bildas en mycket hal lövsmet. Enligt SL blir även vatten med en temperatur på 0-5 grader ovanligt glatt, vilket ökar på halkan ytterligare.

Och när det är halt påverkas både broms- och accelerationssträckorna. Men enligt SL har det absolut ingen påverkan på oljuden.

Istället nämns en annan tänkbar anledning, nämligen de nya tvärbanevagnarna som togs i bruk för fem år sedan. De nyare vagnarna väger drygt 51 ton, nästan 15 ton mer än de äldre vagnarna.

– Rimligtvis kan det spela in. Men för att veta säkert ska vi göra mätningar från de olika vagnstyperna på plats. Vi vill också se vilka typer av ljud som blandas. Det kan låta från spåren, från hjulen och från motorerna, säger Claes Keisu.

När vagnarna köptes in beskrevs de som "ljusare, tystare och bekvämare" samt att de var konstruerade "på ett sätt som ger lägre buller-, stomljuds- och vibrationsnivåer". Men det tycks alltså inte stämma.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Mätningarna ska påbörjas under hösten/vintern.

– Efter det hoppas vi få svar på vad som låter och att vi då kan göra en lista över vilka åtgärder vi ska prioritera för att sänka bullernivån, säger Claes Keisu.

Insändare: Så får ni tyst på tvärbanan, SL!

Nya tvärbanan får kritik – låter för mycket

Gröndalsbor rasar mot trafikkaoset i centrum

Tvärbanans problem i korthet

✔ Det är höst

✔ Träden tappar sina löv, som landar på spåren

✔ Tvärbanevagnarna mosar löven

✔ Det bildas en hal smet

✔ Smeten gör att tvärbaneförarna måste köra försiktigare

✔ De nya vagnarna är väldigt tunga

✔ Oljud skapas

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.