STÄNGER. SL:s kundcenter vid Fridhemsplan ska stängas permanent den 5 juni, men är redan idag tillfälligt stängt. Foto: Karoline Montero Araya

SL-center vid Tekniska och Fridhemsplan stängs

SL stänger sina kundcenter vid Fridhemsplan och Tekniska högskolan den 5 juni. Istället ska de satsa på mobil kundtjänst.

  • Publicerad 17:17, 5 maj 2020

SL-centret vid Fridhemsplan är för tillfället stängt. Anledningen är en kombination av personalbrist och att SL valt att prioritera att ha fler kundtjänst-värdar ute i kollektivtrafiken för att se till att resenärerna håller avstånd till varandra, enligt Claes Keisu, pressansvarig på SL.

För resenärer från Fridhemsplan gäller det att vänja sig vid stängningen. För SL hade sedan tidigare beslutat att stänga centren vid Fridhemsplan och Tekniska högskolan för gott från den 5 juni.

Om centret vid Fridhemsplan kommer öppna igen innan dess är oklart i dagsläget, enligt SL.

Anledningen är att det ska satsas mer på mobila kundtjänstteam som ska kunna vara på plats där behovet är störst för stunden. Förra året sjösattes ett försök med den mobila lösningen och enligt Claes Keisu har det fallit väl ut.

– Vi har kommit fram till att det var bra, att ha kundservice-värdar som kan jobba mer mobilt. Många tjänster kan man idag också göra via datorn eller telefonen, säger Claes Keisu.

Enligt Keisu är nya hyresgäster för lokalerna på ingång, flera intressenter finns men inget är helt klart än.

SL-centren vid Sergels torg och Centralstationen kommer däremot fortsätta att vara öppna.