SL: Det vore farligt att öppna spärrarna

Öppna spärrarna! Ja, så säger resenärerna om t-kaoset på gröna linjen och får stöd av miljöborgarrådet. Men SL svarar: det är alldeles för farligt.

  • Publicerad 14:51, 12 jun 2018

Ingen som åker in eller ut från Söderort med t-banan har missat böket och trängseln. Perrongerna på Skärmarbrink och Gullmarsplan renoveras vilket tvingar resenärer att byta tåg vid båda stationerna. Det är trångt, svettigt, och tar en hiskelig tid.

Vid Gullmarsplan måste man passera en spärr ut och sedan blippa sitt kort igen för att komma vidare. Varför låter man bara inte spärrarna stå öppna, frågar många resenärer. En av dessa är Katarina Luhr, miljöborgarråd för MP.

Nu är kaoset på gröna linjen igång

Hon säger att Miljöpartiets ställning är ständigt öppna spärrar, så det är väl egentligen ingen överraskning att det är hennes lösning. Men nu, när det är extremt strul, så är det än mer rimligt att ställa upp dörrarna i alla fall under rusning.

– Det borde inte vara så svårt vid Gullmars när det är så mycket folk. Jag åkte själv där igår. Jag gick som en pingvin uppför trappan, rotade fram mitt åkkort ur väskan igen. Alla var lugna och fina och suckade svenskt när de blippade sig fram. Det borde gå att underlätta för resenärerna, göra det enklare och smidigare, säger Katarina Luhr (MP), som nu börjat cykla till jobbet istället.

Kan gå åt skogen

Men SL vidhåller att nej, det är faktiskt inte så enkelt att man bara kan smälla upp portarna på vid gavel. Dels för att det enligt deras undersökningar inte skulle göra någon skillnad då det är trappan som är boven i dramat med sin flaskhalseffekt. Och dels för att det är en "påtaglig säkerhetsrisk" att öppna upp.

SL vill inte chansa med vad som skulle kunna ske om trycket med stressade resenärer blir för stort i den branta trappan. Vad händer om någon faller?

– Om inte spärrarna finns blir det inga organiska pauser i människoflödet utan alla kan bara swisha förbi. Då finns det risker i en trappa med så mycket folk och vi måste ta det säkra före det osäkra, säger SL:s presskonduktör Aleksander Krajisnik.

Den 22 juni kickar sommartidtabellen in och avgångarna blir glesare. Gör det saken bättre eller sämre för gröna linjen och dess ombyggnadsanarki?

– Man ska akta sig för att blanda äpplen och päron. Men våra undersökningar visar att resandet minskar med hälften under sommaren. Och då borde det bli smidigare vid Gullmarsplan och Skärmarbrink.

På landstinget, som lokaltrafiken lyder under, hälsar trafikborgarrådet Kristoffer Tamsons (M) pressekreterare att spärrarna är en operativ fråga. Man förlitar sig helt enkelt på att SL:s bedömningar om att öppna spärrar kvittar, stämmer.

Arbetet på de två stationerna förväntas pågå i stort sett hela sommaren, fram till och med den 19 augusti.

SL:s uppmaning i kaoset: Ta bussen

Kaos. Det är mycket folk som trängs på Gullmarsplan sedan den stora renoveringen av plattformar började på linje 17. Foto: Sacharias Källdén

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Analys: M och MP – en knepig kärlekshistoria

Krönika ✓Sexismanklagelser ✓Härskartekniker ✓Plågsamt dålig stämning Kommer smekmånaden att vara i fyra år, eller kan gammalt groll mellan M och MP få det att börja gunga, skriver redaktionschef Hampus Jarnlo om Stockholms nya grönblå styre.lördag 20/10 9:00