HALKBANA. Anders har varit busschaufför i Stockholm sedan 1970-talet. Han vill inte framträda på bild. Foto: StockholmDirekt

SL-förare: Snörörjningen sämre än någonsin

Anders har varit busschaufför i Stockholm sedan 1977. Enligt honom försämras halkbekämpningen för varje år – vilket skapar förseningar för bussarna. Vi hängde på under ett slirigt och halt kvällspass i Stockholmstrafiken.

  • Publicerad 11:33, 11 feb 2019

Vi står och väntar på Anders vid en hållplats. När bussen anländer i utsatt tid studsar och far den innan den får stopp en bit ifrån hållplatsen. Framhjulen tar spjärn mot trottoaren.

– I rastrummet suckar vi och skakar på huvudet och eländet. Men sedan vill man prata om annat. Man blir knasig om man bara funderar kring alla isvallar och problem, säger Anders som började köra buss i Stockholm på 70-talet.

Den senaste tiden har det varit smått kaotiskt i kollektivtrafiken. Tunnelbanan, pendeltågen, lokalbanor och inte minst bussar har varit försenade och haft inställda turer. En stor del på grund av snöröjningen menar Anders. Trots det drabbar sällan resenärernas SL-ilska honom personligen.

– Folk blir ju glada när bussen kommer. Det enda som händer är att folk ibland klagar över att de behöver betala en biljett när det är struligt. Om jag förklarar varför bussen är sen så förstår ju de flesta det. Sådan information uppskattas.

Nu straffar staden dålig snöröjning med böter

Ikväll är det hyfsat bra framkomlighet. Men framför varje hållplats är det en skumpig isgata. Det gäller att hålla i sig inne i bussen.

– De senaste vintrarna handlar det mycket om att studsa upp och ner och i sidled. Ibland kastas bussen åt sidan, farligt nära bilar och stolpar. Det har hänt att jag glidit lite förbi hållplatser när det varit glans-is, säger Anders som har kört buss i över 40 år.

"Tydlig försämring"

Han ser en tydlig försämring i vinterväghållningen. Mycket av stadens snöröjning sker på nätterna. Förr om åren körde maskiner runt med stora väghyvlar och skrapade rent på gatorna. Isvallarna som bildades när det frös på försvann i samma stund snöröjarna drog fram. Idag är det mest grävmaskiner med skopor som bara skrapar på ytan. Isen och vallarna är kvar, berättar Anders.

–Vissa gator är knappt farbara. Entreprenörerna vågar inte gå ner på djupet, för om de skadar någon kantsten måste de betala för det. Isen blir kvar, särskilt vid hållplatserna, vi får svårare att köra, håller inte tidtabellen och riskerar att missa våra raster.

Han kämpar mot snö och slask – dygnet runt

Halva turen är körd. En skärm vid förarhytten visar att Anders är 9 minuter sen. Han trycker in knappen ”rastfara” vilket betyder att trafikledningen på Keolis ska meddela kollegan som ska byta av Anders att bussen är sen. Trots att tidtabellerna är justerade för vara anpassade till vinterförhållandena, händer det ofta att det blir förseningar.

–Att vi missar våra raster är nog det som vi chaufförer är mest sura över. Samtidigt har vi en ekonomisk piska som hänger över oss. Att köra med viss försening är okej, men vi får helst inte bli så sena att turen ställs in. Då tappar företaget pengar, säger Anders.

Det som händer är att Keolis måste betala böter om turer ställs in.

– Som busschaufför måste man vara lugn, annars är det bara att lägga ner. De som stressar och hetsar upp sig för saker blir inte långvariga i yrket, skrattar Anders.

Trots att det blivit sämre fortsätter du ändå att köra?

–Det går inte att bortse från att det är fantastiskt roligt. Det är ett socialt arbete och jag träffar mycket folk. Vi som jobbar är en salig blandning av vanliga chaufförer, konstnärer, studenter, ja alla typer av människor från många olika länder.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Vi rullar in mot hållplatsen där Anders avlösning väntar. Displayen i förarhytten visar att han är cirka tio minuter sen.

–Allt fungerar som det ska?, frågar kollegan som byter av.

– Går som en raket, säger Anders och lämnar bussen och skyndar mot rastrummet för att äta lite mat innan han ska ut och köra igen.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.