Inställda bussturer och trängsel i coronatider är inte tillräckligt för att återköpa periodbiljetter enligt SL. Foto: Sacharias Källdén (arkivbild)

SL ger inga pengar tillbaka trots coronatrafik – anmäls

Resenärer vill få tillbaka pengar på sina månadskort då trafiken minskats i coronakrisen. Men SL säger nej. Nu har det anmälts till Konsumentverket.

  • Publicerad 17:05, 26 mar 2020

Återköp av periodbiljetter

”SL återköper köpta men ännu inte aktiverade periodbiljetter (från 24-timmar till årsbiljetter) till dess fulla värde. Påbörjade periodbiljetter återköps bara om de har en giltighetstid på minst 90 dagar, värdet på biljetten minskar med en viss summa för varje dag som gått.

Om SL gör stora ändringar i trafikutbudet kan du i vissa fall ha rätt att lämna tillbaka en periodbiljett och ha rätt till återbetalning under förutsättning att ändringarna har haft stor betydelse för sig och att du inte hade kunnat förutse ändringarna när du köpte biljetten.

Källa: sl.se

SL:s reducering av trafiken, som startade i måndags, har vållat stor kritik från resenade, som politiker och Folkhälsomyndigheten. Vissa delar har nu justerats, framförallt kring busstrafiken åt Nacka/Värmdö. Den minskade trafiken har fått resenärer att kräva tillbaka pengar på månadskorten.

SL:s besked: Inga fler överfulla bussar

En resenär vill reklamera sitt aktiverade månadskort och menar att SL har kraftigt reducerat sin trafik vilket lett till stora förseningar, samt tvingar resenärerna att stå i trånga utrymmen med stor risk för att bli smittad av corona och andra sjukdomar.

Men från SL blir det nobben och nu har de därför anmälts till konsumentverket.

I SL:s villkor står att stora ändringar i trafikutbudet kan ge rätt att lämna tillbaka sin periodbiljet ”under vissa särskilda förutsättningar”. Det krävs att dessa har ”stor betydelse” för resenären samt att de ”inte hade kunnat förutse ändringarna” vid biljettköpet.

Men enligt SL faller den nuvarande trafikändringen inte under de villkoren.

”SL bedömer att nuvarande justering av trafikutbudet inte utgör den typ av omfattande förändring av trafikutbudet som gör att du som resenär kan lämna tillbaka din biljett. Exempel på detta är om SL skulle tvingas stänga av hela trafikslag (buss, tunnelbana, pendeltåg etc.) eller dra in linjer i sin helhet. Idag körs både tunnelbanan och pendeltågen precis som vanligt”, skriver Aleksander Krajisnik på SL:s presstjänst i ett mailsvar.