INFORMATIONSSATSNING. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vill att SL ska bli bättre på att snabbt informera och hjälpa resenärer som får problem i kollektivtrafiken. Foto: SL

SL inför nytt specialteam vid förseningar

SL ska införa en mobil kundservice som ska erbjuda bättre hjälp och information till resenärer som drabbas av trafikstörningar och förseningar.

  • Publicerad 15:06, 12 nov 2018

Appar i all ära, men det mänskliga mötet är viktigt

Pendeltågstrafiken hade under måndagsmorgonen stora problem. Det som resenärer stör sig på när kabelfelen är framme, förutom att trafiken står still, är att informationen om vad som händer ofta saknas.

Det här vill nu SL ändra på.

– Vi gör en satsning på mobil kundservice. När något inte fungerar ska vi snabbt ha personal på plats som informerar, pratar med resenärer och hjälper till. Appar i all ära, men det mänskliga mötet är viktigt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Nytt elfel stoppar pendeltågstrafiken

I landstingets budget för 2019 finns det en satsning på fem miljoner kronor som ska gå till en mobil SL–kundservice. I korthet är det ett flertal arbetsteam som ska kunna röra sig runt i länet och informera resenärer på plats de gånger trafiken drabbas av störningar och av olika anledningar inte går enligt tidtabell.

Gratis kaffe vid förseningar

Förutom störningsinformation kan det också handla om att bjuda på kaffe eller dela ut vatten till folk som blivit strandsatta och väntar på sitt tåg eller buss.

– Vi förstår ju att en kopp kaffe inte kompenserar för att det är stopp i trafiken. Men personalen ska vara ute på plats och ge ett tydligt stöd och erbjuda extra service. Det måste en kollektivtrafik i framkant kunna erbjuda, säger Kristoffer Tamsons.

Satsningen ska sjösättas under första halvåret 2019 och anser man att de mobila teamen fungerar kan de bli permanenta.

– SL:s kundservice ska vara synlig och lättillgänglig, ute på plats där det händer. Att berätta och informera öga mot öga med resenärerna tror vi är en viktig del i vårt arbete att förbättra kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamsons.