Sofia Dahlén, 30, är kritisk till att SL använder Facebook för att identifiera personer vid biljettkontroller.

SL-kontrollanter spårade Sofia via Facebook

Sofia Dahlén, 30, fick en betalningspåminnelse för en obetald kontrollavgift efter en påstådd plankning i t-banan. Själv hävdar hon att hon inte varit där –  men SL, som spårade henne via Facebook, är säkra. Nu ska frågan avgöras i tingsrätten.

  • Publicerad 18:19, 15 feb 2018

Det var i höstas som Sofia Dahlén, 30, fick en betalningspåminnelse i brevlådan där det stod att hon inte hade betalat en kontrollavgift efter att ha stoppats i tunnelbanan med en ogiltig biljett.

– Jag trodde det var en bluffaktura och då ringde jag numret. Då hävdade de att de gjort en kontroll och att jag inte kunde visa en giltig biljett. Jag trodde någon hade snott min identitet så jag polisanmälde det, säger Sofia Dahlén.

Hon berättar att hon påbörjade egna efterforskningar i ärendet för att försöka ta reda på vad som hänt. Hon bestred även påminnelsen.

– Om det är någon som går runt och visar mitt leg så vill jag veta det, men det ville personen inte svara på från SL. Men de sa att de hade starka bevis för att det var jag, då blev jag rädd att någon fejkat mitt ID, säger Sofia Dahlén.

Till slut fick hon en kallelse till tingsrätten. I samband med det fick hon även se en kopia på själva boten. Där stod en handskriven notering om att hon haft en ”oaktiverad biljett från zon-tiden” och att hon vägrade samarbeta men skrivit ett inlägg i Facebookgruppen ”Här befinner sig SL:s kontrollanter” om att det fanns kontrollanter på platsen.

”Via hennes FB, jobb och telefon spårade vi henne och skrev på kontoret”, stod det vidare.

– Där stod ingen plats och ingen signatur. Men jag såg att de skrivit att de kollat upp mig via ett inlägg på Facebook, det känns helt bisarrt, säger Sofia Dahlén.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

SL:s presskommunikatör Claes Keisu bekräftar att ett ärende pågår i frågan men betonar att åsikterna går isär.

– Hon har en uppfattning om att hon fått en felaktig tilläggsavgift, medan de fyra biljettkontrollanterna som var på plats är säkra på att de utfärdat tilläggsavgiften till rätt person, säger Claes Keisu.

Enligt SL stämmer det att kontrollanterna har använt Facebook för att spåra Sofia.

– Hon hade en pappersbiljett som var inaktiverad och ville varken uppvisa någon id-handling eller uppge sitt namn. Så medan de stod där gick en av biljettkontrollanterna in i den här Facebookgruppen och såg att personen har skrivit ett inlägg om dem där. När de klickade på profilbilden kom de till hennes profilsida och såg då att bilderna som fanns där överensstämde med personen de precis haft framför sig, säger Claes Keisu.

– Så utifrån det, en sökning i Spar-registret och lite detektivarbete fick de fram att det är den här tjejen och att hon bor på en viss adress. Eftersom hon gått därifrån skickades den här tilläggsavgiften hem till henne, säger han.

"Händer ibland"

Enligt SL är det inte ovanligt att sociala medier-plattformar som Facebook används för att identifiera plankare i kollektivtrafiken.

– Det händer ibland. Det är många som blir stoppade utan färdbevis och försöker komma undan eller vägrar uppge sitt riktiga namn, och då måste biljettkontrollanterna ta reda på vem det är de har framför sig. För att ta reda på det kan man bland annat söka på Facebookprofiler och hitta bilder för att helt enkelt kontrollera och vidimera att man ger tilläggsavgift till rätt person, säger Claes Keisu.

Sofia Dahlén är tvärsäker på att hon inte varit på platsen och hoppas att tingsrätten ska gå på hennes linje. Hon är samtidigt kritisk till SL:s tillvägagångssätt:

– Det känns helt sinnessjukt att SL har börjat med grövre och grövre metoder. Det känns obehagligt, det är en identitetskränkning. Jag fattar att allt jag lägger på internet syns men detta känns inte ok, säger hon.

Ärendet ska nu avgöras i tingsrätten.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.