Sparkade. De fyra biljettkontrollanter som avskedats berättar för StockholmDirekt om hur deras arbetsgivare uppmanat dem att fuska. Foto: Sacharias Källdén

SL-kontrollanter vittnar: Så tvingades vi fuska

De fyra biljettkontrollanterna avskedades med förevändningen att de olovligen blippat sina egna kort för att driva upp kontrollsiffrorna. Nu berättar de själva hur det gick till – och att de beordrades av sina chefer att fuska för att manipulera SL-statistiken.

  • Publicerad 06:50, 3 maj 2018

Över två månader har gått sedan de fyra biljettkontrollanterna en efter en kallades in till sina chefer och fick veta att de blivit uppsagda.

Anledningen, enligt arbetsgivaren ISS, var att de systematiskt hade blippat sin egna kort under arbetstid och därmed påverkat siffrorna för antalet utförda kontroller – något som var att betrakta som stöld och bedrägeri, enligt arbetsgivaren.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Där och då slogs deras tillvaro i spillror och förvandlades till en väntan och ovisshet utan vare sig inkomster eller möjlighet till a-kassa.

– Det är ett rent helvete, jag kan inte sova. Jag känner mig diskriminerad och kränkt. Jag har jobbat i 20 år utan en enda prick och nu plötsligt får jag sparken. För mig är det personligt, säger en av kontrollanterna som bara hade några år kvar till sin pension.

Ärendet har anmälts till arbetsdomstolen av fackförbundet Seko, som menar att det saknas skälig grund för uppsägningarna. Enligt anmälan ska metoden länge ha varit sanktionerad av arbetsgivaren som ett arbetsredskap, varför det inte räcker som anledning till uppsägning.

Ärendet har anmälts till arbetsdomstolen av fackförbundet Seko. Arkivbild. Foto: Andreas Enbuske

Samtidigt slår kontrollanterna och Seko nu tillbaka och anklagar ISS för att själva ha uppmanat sina anställda att manipulera statistiken.

Enligt de sparkade kontrollanterna har de flera gånger fått order från sina chefer att vara inloggade för kontroller ombord på exempelvis tåg och bussar när de i själva verket har stått vid utpasseringen på Centralen eller vid Hötorget. På så sätt ska ISS ha kunnat redovisa högre siffror till SL utan att utföra de avtalade kontrollerna, menar de.

– De ville att vi skulle logga in på tåg och bussar och sedan göra utpasseringskontroller där det kommer mycket folk för att få höga siffror som de sedan får pengar för. Det är kvalificerat fusk och bedrägeri, säger en av kontrollanterna.

– De har brutit många gånger mot reglerna, det här är bara ett av tillfällena, säger en kontrollant.

"Ett sätt att bli av med oss"

De fyra kontrollanterna var alla fast anställda, varav tre av dem i många år. De är alla kritiska till hur det har gått till och har en teori om varför det skett.

– Det är uppenbart att de haft för avsikt att satsa mer på arvodister istället för anställda, och då har det här varit ett sätt att bli av med oss. Vi har jobbar här länge och har höga löner. Eftersom alla blippar korten i jobbet borde alla få sparken, men det är vi som får gå och blir syndabockarna, säger en av kontrollanterna, som också berättar att det gjorts många förändringar i rutinerna sedan de slutade.

Varje dag görs tusentals kontroller i kollektivtrafiken. Arkivbild. Foto: Andreas Enbuske

– Vi är dubbelstraffade. Vi förlorar både jobben och får ingen a-kassa, trots att arbetsgivaren sagt åt oss att använda korten som arbetsredskap. Jag mår fortfarande jättedåligt, jag har blivit ordinerad antidepressiva och måste söka psykologhjälp.

Som exempel har ett team på tre kontrollanter gjort 14 blippar på 17 veckor. Det kan ställas mot att det görs tusentals kontroller om dagen.

Facket är kritiskt

Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer är kritisk till arbetsgivarens behandling av kontrollanterna. Han menar att det är uppenbart att arbetsgivaren känt till och sanktionerat att kontrollanter själva ska kunna blippa sina kort i tjänsten av olika tekniska anledningar.

– Bilden är entydig, både från nyanställda och folk som jobbat en tid. Det är ett etablerat arbetssätt. Därmed har man inte saklig grund för uppsägning. Här borde arbetsgivaren ha kommunicerat hur rutinerna sett ut och klargöra att det inte sker, men det har man inte gjort, säger Thomas Gorin Weijner, som hoppas på en förlikning.

Han vill i stället rikta ljuset på den påstådda statistikdribblingen.

– Det riktiga fusket handlar om att utpassager loggas som en ombordkontroll. Då pratar vi om hundratals extra valideringar per dag. Sitter du på en buss på Botkyrka får du inte ihop lika många som på Hötorget. Det är därför man fuskar på det här sättet, för att lura SL.

ISS säger att anklagelserna är felaktiga. Arkivbild. Foto: Mikael Andersson

Ulrika Södergren Andersson, Affärsområdeschef ISS, slår ifrån sig kritiken och menar att anklagelserna är felaktiga. Enligt henne har uppsägningarna skett på skälig grund. Och det stämmer inte heller att, som kontrollanterna och Seko hävdar, ISS sanktionerar blippande av egna kort eller att uppmanat till fusk med kontroller.

– Nej, det stämmer inte. Vi gör uppföljningar för att se om allt går rätt till. Nu upptäcktes detta, vilket absolut inte får förekomma.

Kräver granskning

Oppsitionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) vill nu att SL gör en genomlysning av avtalet med ISS för att gå till botten med om det har förekommit fusk med statistiken.

– Det är väldigt viktigt att SL går till botten med det här, gör en genomlysning av avtalet och tittar på om ISS har brutit mot nuvarande eller tidigare avtal, säger hon.

– Det här visar ännu en gång att biljettkontrollen bör ske i egen regi, eftersom det finns en misstanke om fusk. Det är inte första gången det sker när vi har det ute på entreprenad.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.