Ur funktion. Under hösten har alla hissar vid tunnelbanan i Gamla stan varit avstängda samtidigt. Foto: Andreas Enbuske/Sacharias Källdén

SL utreds för diskriminering efter hisshaveri

Att alla hissar vid Gamla stans tunnelbana var avstängda i två månaders tid kan ha inneburit diskriminering av funktionsnedsatta. Det menar Diskrimineringsombudsmannen (DO) –  som nu granskar SL.

  • Publicerad 16:40, 2 dec 2019

Från september till första november har samtliga tre hissar vid Gamla Stans tunnelbanestation varit avstängda för reparation. Något som fick en person att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

"Detta utesluter tillgången till tunnelbanetrafiken för en majoritet av alla resenärer som har en funktionsnedsättning. Som rullstolsburen och beroende av stationen för att ta mig till och från arbetet, får detta stora konsekvenser", skriver personen till DO, och påpekar att man borde kunna stänga av och åtgärda en hiss i taget istället.

DO har nu beslutat att utreda om SL gjort sig skyldig till diskriminering av funktionsnedsatta och ber om svar på en rad frågor, bland annat om hur SL:s tillgänglighetsgaranti fungerar och vilka rutiner som finns för att säkerställa driften av hissar på ett sätt som möjliggör för personer med funktionsnedsättning att åka tunnelbana.

SL:s hissgaranti som många inte känner till

StockholmDirekt har sökt SL:s presstjänst som avböjer att kommentera, men som hänvisar till tillgänglighetsgarantin: om en hiss är trasig kan resenären få hjälp av SL:s personal med att beställa en taxi utan kostnad till destination eller nästa stora bytespunkt.

När DO gjorde en liknande tillsyn 2017 på grund av många avstängda rulltrappor och hissar kom man fram till att SL inte gjort sig skyldiga till diskriminering, med hänvisning till det erbjudna kostnadsfria alternativet. Man slog också fast att SL "bedriver ett kontinuerligt arbete för att tillgodose driftssäkerheten på kort och lång sikt".

SL ska bemöta DO:s frågor senast 6 december.