Slakthusområdet får tunnelbana och ny station

Nu har man satt ner foten. Nya tunnelbanan i Söderort ska dras rakt igenom Slakthusområdet – som får en helt ny station. Samtidigt stängs stationerna Globen och Enskede Gård.

  • Publicerad 05:10, 7 maj 2015

De boende i Enskede gård kommen även efter att vi är färdiga att ha ett rimligt avstånd till tunnelbanan."

Den nya blå linjen som ska gå från T-Centralen via Sofia och Gullmarsplan och sedan kopplas ihop med Hagsätralinjen i höjd med Sockenplan, har tagit nästa viktiga steg i planeringen.

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT, är nu på det klara med hur linjen ska dras genom Söderort, på sträckan Gullmarsplan–Sockenplan.

Presenteras idag

StockholmDirekt har fått en förhandstitt på den lokaliseringsutredning som FUT presenterar idag och som kommer att ligga till grund för det fortsatta arbetet.

Beskedet från FUT är tydligt. Den nya tunnelbanan bör gå rakt igenom Slakthusområdet och få en ny station någonstans i området mellan Hallvägen och Rökerigatan.

LÄS ÄVEN Ikea pressar Stockholm att dra tunnelbana till Slakthusområdet

När den nya tunnelbanan är klar 2025 ska nuvarande stationer Globen och Enskede gård stängas. Samtidigt tas de gamla spåren ovan mark bort så att spårområdet mellan Gullmarsplan och Sockenplan kan användas till annat.

– Det kostar ungefär en miljard kronor mindre att bygga det här alternativet jämfört med att gräva ner nuvarande sträcka mellan Gullmarsplan och Sockenplan och behålla stationerna Globen och Enskede gård. Främst för att det här alternativet endast kräver en station, säger Martin Hellgren, projektchef för den nya tunnelbanan.

Fem minuter snabbare resa

Förutom att dragningen igenom Slakthusområdet är billigast att bygga kommer den också bli snabbast att åka med. En resa mellan Sockenplan och T-Centralen väntas bli fem minuter snabbare när den nya tunnelbanan är igång.

– Vid en jämförelse är det ganska tydligt att en dragning genom Slakthusområdet blir den bästa, säger Martin Hellgren.

LÄS ÄVEN Sågningen: Gör om tunnelbaneutredningen

De som idag kliver av och på vid Enskede gård får 500 meter längre att gå när den stationen ersätts med den nya i Slakthusområdet. De allra flesta kommer att ha den nya stationen inom 900 meter eller cirka tio minuters promenad.

– De boende i Enskede gård kommen även efter att vi är färdiga att ha ett rimligt avstånd till tunnelbanan, säger Martin Hellgren.

Tyck till fram till 4 juni

FUT:s förslag presenteras på sll.se/tbanasoderort och alla stockholmare är fria tycka till om det fram till 4 juni.

Definitivt beslut om dragningen genom Slakthusområdet fattas av landstingsstyrelsen i oktober.

FUT kommer att hålla två öppet hus-träffar inom kort:

Den 20 maj på Restaurang EnArena, Palmfeltsvägen 1, t-bana Globen, klockan 15–19.

Den 25 maj på Enskedefältets skola, Sockenvägen 370, t-bana Sockenplan, klockan 15–19.

Det går att lämna in synpunkter där och då.

Mer om tunnelbanan till Slakthusområdet

Sträckningen är rak och gör det möjligt att hålla 90 km/h hela vägen.

Stationen placeras så att norra utgången ansluter till arbetsplatser och handel i Globenområdet och till bostäder i norra Slakthusområdet. Den södra uppgången ansluter till bostäder i den södra delen av Slakthusområdet med bytesmöjlighet till en eventuell framtida busslinje.

Hela den nya blåa linjen mellan Kungsträdgården och Sockenplan kommer att gå djupt under mark. Mellan Gamla stan och Södermalm kommer den att gå närmare 100 meter under jord.

Tydligare skisser på hur alla nya stationer kan se ut och var uppgångarna väntas ligga redovisas i höst.

Vid Gullmarsplan kan byggnader av visst kulturhistoriskt värde beröras.

Den nya tunnelbanan ska vara i drift 2025.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.