Skräpigt. Elsparkcyklarna ligger slängda vid Råsundavägen. Foto: Jenny Petersson

Slängda elsparkcyklar kan forslas bort

Elsparkcyklar utgör ett hinder för trafikanter. Det menar Solna stad som nu har skrivit ett brev till det amerikanska elsparkcykelföretaget Lime att om inte åtgärder vidtas kommer cyklarna forslas bort.

  • Publicerad 13:28, 21 aug 2020

Det har sett ut som en elefantkyrkogård av Lime-cyklar i centrala delar av Solna.

Pehr Granfalk såg många slängda cyklar på hans promenad i Solna under gårdagen. Foto: Jenny Petersson

Elsparkcyklar har blivit ett problem i Solna stad efter sommaren. Det är just med företaget Limes cyklar som Solnas kommunledning har haft det största problemet.

– Det har sett ut som en elefantkyrkogård av Lime-cyklar i centrala delar av Solna, någon räknade upp till 50 stycken längs Råsundavägen, säger Pehr Granfalk(m) kommunstyrelsens ordförande.

Cyklarna står ofta i vägen på trottoarerna, ligger på gatan eller är dumpade på gräsmattor.

– Är det så att Lime inte löser det här problemet kommer vi samla upp de cyklarna som ligger slängda, är trafikfarliga eller i vägen för barnvagnar och rullator och sedan får företaget lösa ut dem, säger han.

Skrev ett brev

Efter ett brev som Pehr Granfalk skrev till företaget under torsdagen samlade Lime upp många av sina cyklar runtom i Solna. Men Pehr Granfalk säger att fortsättningsvis kommer åtgärder vidtas utan förvarning. Ett uppsamlingsställe finns redan tillgängligt.

– Jag är glad att de har samlat upp många av de som varit dumpade, sedan är det olyckligt att jag ska behöva gå ut och hota med detta. De andra företagen har reglerat hur man kan köra in i Solna.

Informera kunderna

Många av de andra sparkcykelföretagen har jobbat hårt för att lösa parkeringssituationen. Till exempel Voi har infört zoner där användare belönas för att avsluta sina resor. Även Stockholms stad tar bort elsparkcyklar som utgör en fara eller ett hinder. Det sker med stöd i lagstiftningen som gäller vid bortforsling av bilar och cyklar.

– Det är företagets ansvar att informera sina kunder hur man hanterar cyklarna. Jag har en fyraåring som fattar att man inte lämnar sin cykel på gatan, menar Pehr Granfalk.

På Lime har de tagit till sig av kritiken och prioriterar framöver kampanjer för att nå ut till sina kunder.

– För Lime är det högsta prioritet att vara en pålitlig partner för kommunen och vi arbetar nära Solna för att säkerställa ordning och säkerhet nu, säger Niklas Joensen, ansvarig för Lime i Norden.

Elsparkcykelbolagen som finns i Storstockholm

Voi - svenska Voi var först ut sommaren 2018

Lime - Det amerikanska företaget lanserade i Stockholm i slutet av november 2018

Tier - Det tyska företaget kom våren 2019

Bird - Amerikanska Bird lanserade i Stockholm sensommaren 2019.

Circ - Det tyska bolaget kom hösten 2019

Moow - Svenska Moow lanserades våren 2019 och genom dem kan du även hyra bil. Moow är först att få Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval för persontransporter

Aimo - Bildelningsföretaget Aimo har också elscooter som kom 2019.

Visa merVisa mindre