Tar bilen. 26-årige Täbybon Mathias Carlsson är tveksam på om han skulle ta Roslagsbanan till Arlanda om det väl skulle bli en förlängning. Foto: Lotten Engbom

”Slöseri med skattepengar”

En förlängning av Roslagsbanan till Arlanda har tagit ett steg till. Under Almedalsveckan höll Stockholm-Nordost seminarium där man talade positivt om en förlängning – men bland resenärerna råder det delade meningar.

  • Publicerad 16:25, 2 aug 2016

Täby Nyheter har tidigare skrivit om hur de tre nordsostkommunerna Danderyd, Vallentuna och Täbys ordförande i respektive kommunstyrelserna velat se en förläning av Roslagsbanan till Arlanda.

– Den frågan har vi verkligen drivit på. Eftersom vi fått det väldigt tydligt att staten inte bedömer en utveckling från Molnby till Sky City på Arlanda som prioriterat så måste vi driva på den här frågan själva, sa Leif Gripestam (M), ordförande i Täbys kommunstyrelse.

"Alldeles för dyrt"

Men Roslagsbanans resenärer är inte alla lika övertygade.

– Jag tänker på ekonomin och att det är slöseri med skattepengar, pengar man hade kunnat lägga på nödvändigare projekt, säger Täbybon Stina Lundberg.

Även Mathias Carlsson är tveksam till förlängningen.

– Jag försöker dessutom undvika kollektivtrafiken så mycket jag kan, det är alldeles för dyrt så jag tar hellre bilen om jag ska åka dit, säger han.

Direktförbindelse

Men det finns även positiva tillrop:

– Det vore superbra med en direktförbindelse härifrån Danderyd. Sen om det blir massor med jobb får man se, det är sånt som man brukar säga, säger Antonio Rodriguez.

Det var tidigare i somras, under Almedalsveckan, som Stockholm-Nordost, ett samarbete mellan flera nordostkommuner, höll ett seminarium ”80 000 nya jobb inom Stockholm Nordost-samarbetet”.

– I och med Sverigeförhandlingen kommer huvudstaden närmare och med en förlängning till Arlanda så blir arbetsmarknadsregionen större och kopplingen internationell, sa Leif Eriksson, näringslivschef på Täby kommun.

Närboende tveksamma

Man menar att en förläning till Arlanda kan innebära runt 80 000 nya arbetstillfällen – men närboende till Roslagsbanan är tveksamma på om det är de boende som kommer bli de som nyttjar sträckan.

– Jag tror att många som kan komma att jobba där ute kommer ta sig dit på annat sätt, till exempel Arlanda Express. Sen vet jag att många här ute tar bilen om man väl ska till Arlanda, säger Christina som vi träffar i Stocksund.