Anna Witt är en av alla busschaufförer i Stockholm som står utan jobb för tillfället. Foto: Privat

SL:s besked: Inga fler överfulla bussar

För att undvika knökfulla bussar i Nacka/Värmdö styr nu SL så mycket resurser dit att de från och med imorgon kommer vara lika många turer i rusningstrafik som det var före neddragningen.

  • Publicerad 16:59, 25 mar 2020

– Vi har jobbat febrilt sedan i måndags morse då vi insåg att vi hade överfulla bussar. Tillsammans med Keolis har vi nu betat av problemen avgång för avgång, linje för linje. Och från och med imorgon sätter vi in så många bussar i Nacka/Värmdö så att vi i rusning har lika många avgångar som vi hade före omläggningen.

Det säger Suss Forssman Thullberg, chef på SL:s kommunikationssektion, om arbetet med att i coronatider få bort den trängsel på SL-bussar som uppstod efter att antalet turer minskade kraftigt i måndags.

Tidigare har SL sagt att de höga sjukskrivningstalen hos operatörerna ledde till det beslutet. Men att man nu styr så mycket resurser Nacka/Värmdö ska inte leda till trängsel någon annanstans.

– Det besked vi fått från Keolis är att det här inte ska flytta problemen någon annanstans. Vår absoluta ambition är att vi ska upprätthålla trafik som inte är trång någonstans, säger Suss Forssman Thullberg.

"Glädjande att bussförare är redo"

SL har fått kritik för att de hävdar att de inte har fler busschaufförer att kalla in, vilket tillbakavisas både av facket, Flygbussarna och flera turistbusschaufförer StockholmDirekt varit i kontakt med.

– Det är väldigt glädjande att det finns bussförare som är redo. Vi har också sagt till våra operatörer att det nog är klokt att de lyssnar på de påstötningar de får från lediga förare. Samtidigt finns det krav för att köra buss i linjetrafik i Stockholm som jag visserligen är övertygad om att många uppfyller. Men det är inte SL som anställer busschaufförer, säger Suss Forssman Thullberg.

Men det är ni som ansvarar för att busstrafiken fungerar. Kan du lova att den gör det imorgon?

– Det är alltid livsfarligt att lova. Men det jag kan lova är att imorgon kör vi med samma trafik som vi gör en ordinarie vardagsmorgon på de ställen där trängseln varit störst, säger Suss Forssman Thullberg.

"Finns mängder av chaufförer"

Samtidigt är det nu flera busschaufförer som vittnar om att de är i desperat behov av jobb och redo att hoppa in och köra åt SL direkt. Bland annat Vasastadsbon Anna Witt som har enskild firma och som den senaste tiden har kört för Bromma buss.

– De har en flotta på tio bussar som står still. Jag har tidigare jobbat flera år för Arriva (som kör åt SL, reds anm.) som timvikarie och hörde från gamla kollegor att de behöver chaufförer nu när så många är sjukskrivna. Så jag sökte där, men fick standardsvar om att de inte behöver hjälp, säger Anna Witt.

"Ska jag panta farmors ringar"

Hon är frustrerad över att SL skyller sina överfulla bussar på att det råder förarbrist i länet.

– I princip alla turistbusschaufförer står ju utan jobb, så det finns mängder av chaufförer som kan och vill köra. Det är skrämmande att SL säger så. Jag vet flera stycken som sökt jobb i linjetrafiken i sina områden. Men jag har inte hört någon som fått, säger Anna Witt.

Hur tänker du själv kring din framtid?

– Det är jättefrustrerande och så stressande att inte veta när jag har nästa inkomst. Vad kan jag sälja för att ha råd med nästa hyra? Ska jag panta farmors ringar för att ha råd att köpa mat? säger Anna Witt och fortsätter:

– Stora säsongen för oss turistbusschaufförer är ju maj-september, det är då vi tjänar våra pengar. Men nu är det tvärstopp och sommaren är körd. Vad sjutton gör man när mattan rycks undan för en på det sättet?

SL sparar inga pengar på neddragningen

"En del har påstått att SL drar ner på trafiken för att spara pengar. Men så är det inte. Vi betalar våra trafikentreprenörer för den trafik de skulle ha kört och inte för den trafik de faktiskt kör. Det gör vi för att de ska kunna betala lön till sina anställda. Så det finns inga ekonomiska skäl till neddragningen", säger Suss Forssman Thullberg på SL.