Ingen hiss. Mellan 21 oktober och 6 december ser det ut så här i Farstas tunnelbana. Foto: Alexander Kuronen

SL:s hissgaranti som många inte känner till

Fram till den 6 december är hissen i Farstas tunnelbana avstängd på grund av underhållsarbete. Det kan ställa till det för resenärer som är i behov av den, men alternativa lösningar finns.

  • Publicerad 20:00, 6 nov 2019

Nathalie Stjernfelt och sonen Theo, sex månader, är på väg hem till Nynäshamn efter att ha varit på besök i Farsta. På grund av barnvagnen hade hon föredragit att ta hissen upp till tunnelbaneperrongen.

– Men den här vagnen är ganska smidig så den går bra i rulltrappan. Det är värre om man har fullpackat med grejer, säger hon.

Att det finns en tillgänglighetsgaranti för resenärer som är beroende av hissen är inget Nathalie känner till sedan tidigare. Även om hon själv inte berörs direkt av garantin så tror hon att folk skulle bli bättre på att hjälpa varandra om informationen nådde ut till fler.

– Då kanske folk skulle säga till om saker är trasiga, säger hon.

"Försöker fånga upp dem"

Garantin gäller för den som inte kan ta sig till en perrong för egen maskin, som äldre och personer med funktionsnedsättning. När exempelvis en rulltrappa eller hiss är avstängd har de rätt att ta en taxi eller rullstolstaxi på SL:s nota till närmaste station.

Enligt stationsvärden José-Carlos Diaz är det dock många som inte har koll på garantin.

– Det är ganska vanligt, mellan tio och 15 personer har det varit i dag, säger han.

Framför allt är det just äldre och personer med funktionsnedsättning som inte känner till vad som gäller för dem när hissen är trasig och de inte klarar av att ta rulltrappan i stället.

– De vänder och går utan att fråga. Jag försöker fånga upp dem och förklara att det finns andra alternativ, säger José-Carlos.

SL: Tjänsten är inte jättekänd

SL har hittills i år haft 77 ärenden som berör tillgänglighetsgarantin på de gröna och röda tunnelbanelinjerna söder om Gullmarsplan och Liljeholmen. I alla fall förutom ett fåtal rör det sig om trasiga eller avstängda hissar.

– Tjänsten är kanske inte jättekänd hos den breda allmänheten, men vår uppfattning är att den är väl känd hos dem som behöver den, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

Vidare säger Keisu att förvaltningen samarbetar med intresse- och pensionärsorganisationer som i sin tur sprider informationen vidare till sina medlemmar.

– Om man som resenär känner sig orolig inför sin resa kan man ringa vårt tillgänglighetsnummer som är öppet dygnet runt. Där svarar personal som är särskilt utbildad i tillgänglighetsfrågor, säger han.

Det går också att kontakta kundtjänst om man skulle hamna i ett läge där man inte kan ta sig till eller från en station. Då kan man bland annat få hjälp med att boka taxi.

Resenärer. Nathalie Stjernfelt och sonen Theo. Foto: Alexander Kuronen

Stationsvärd. José-Carlos Diaz försöker fånga upp de resenärer som behöver särskild hjälp. Foto: Alexander Kuronen

Fakta: Så använder du resegarantin

För att använda sig av tillgänglighetsgarantin ringer man SL:s kundtjänst på telefon 020 120 20 22 eller skickar sms till 070 256 46 81. Där får man praktisk och personlig hjälp med att fortsätta sin resa.

Man kan också kontakta spärrvakt eller stationsvärdar för att få hjälp.

Garantin gäller för resor där SL har kommunicerat att resan ska vara tillgänglig, och endast för fordon och stationer som vanligtvis är tillgänglighetsanpassade.

Källa: SL

KLUBBAT: Chirashis uteservering måste rivas

Nyheter ✓Ägaren bötfälls ✓Valeskog (S) sågar de grönblå Politikerna har sagt sitt. Ägaren till restaurangen Chirashi i Bagarmossen måste riva uteserveringen och böta 35 000 kronor för det otillåtna bygget.fredag 15/11 13:38

Trafikolycka i Södra länken

Nyheter Tre personer förda till sjukhus En trafikolycka har inträffat i Årstatunneln. Flera personbilar är inblandade. Trafiken är blockerad och tre personer är förda till sjukhus.fredag 15/11 11:52