Tempo. Kristian Lyckebris som arbetar på Däckskiftarna i Arninge tror många väljer dem då det går fortare än en vanlig bilhandlare. Foto: Maria Svensson

Slutåkt på sommardäcken

Noga planerat eller ute i sista minuten? Nu börjar det brinna i knutarna för att hinna byta till vinterdäck i tid. Vi listar bästa tipsen för alla sista minuten­-bytare.

  • Publicerad 16:20, 30 nov 2018

På en parkering vid Arninge har företaget Däckskiftarna slagit upp ett tält, och där är det drop-in som gäller för de som vill ha hjälp med däckbytet.

Mattias Grönlund är en av de står utanför tältet och får däcken bytta.

– Jag byter alltid däcken hos en firma på vintern och den här ligger på vägen hem från jobbet. På sommaren byter jag alltid själv, men jag har ingen lust att ligga på marken i den här kylan då jag inte har ett garage, säger han.

Bytt på nära 5 000 bilar

Just den här måndagseftermiddagen är det ingen kö för att kirra biffen, men den 1 december ska vinterdäcken vara på enligt lagboken.

Den största ruschen till däckskiftet skedde för någon månad sedan när snön kom tillfälligt till kommunen. Men fortfarande är det flera som kommer hit varje dag för att byta däcl menar däckskiftaren Kristian Lyckebris.

– I år har vi bytt däck på 4 800 bilar. Värst var det när snön kom då fick man stå två timmar i kö för att komma fram, säger han.

Han säger att det bästa så klart är att vara ute i god tid så att man slipper köerna eller tvingas köra på halt väglag med dåliga däck.

– Det bästa är att komma på morgonen. Men när det kommer lite snö så kommer alla, säger han.

Willi Chramer brukar vara ute i god tid men i år fick det bli några dagar innan den 1 december. Han åker alltid till drop- in ställen.

– Det går snabbt och är enkelt. Om man inte behöver byta ut däcken är det här mycket smidigare, säger han.

Noggrannhet. Willy Chramer får sina däck bytta. Ja en liten skada fanns det på däcken, men de kan köra en vinter till menar däckbytaren Kristian Lyckebris. Foto: Maria Svensson

Säkerhet. Mattias Grönlund känner sig mer säker när han låter experterna byta däck. Foto: Maria Svensson

Säkerheten spelar roll

Kristian Lyckebris säger att många även har frågor gällande däcken och vill att någon ska se över dem innan de sätts på, vilket han tycker är bra.

– Man ska byta ut sina däck då och då och är man osäker så är det alltid bra att rådfråga någon som har koll, säger han.

Något som kunden Mattias Grönlund håller med om.

– På våren byter jag alltid själv men det är alltid skönt att en expert ser över däcken och mönsterdjupet en gång om året, säger han.

Fyra saker att hålla koll på

Carl-Erik Stjernvall är teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund. Här ger han sina bästa tips i däckbytartider:

1. Är det lång kö – byt själv istället för att vänta. Då sparar du dessutom några hundralappar. Det kan vara tungt så tänk på säkerheten. På nätet finns instruktionsfilmer på hur du ska gå till väga, till exempel har vi på Motormännen en film på vår Youtube-kanal.

2. Håll koll på lufttrycket. Oavsett om du byter däck själv eller inte. Även om du har automatisk lufttryckskontroll är det bra att hålla koll, särskilt vintertid, då det kan dyka upp situationer när du behöver ha lite extra lufttryck. Till exempel när du ska köra långt med en fullastad bil. I bilens manual eller på en dekal i tanklocket kan du se vilket lufttryck bilen ska ha. Kolla gärna med jämna mellanrum efterom du också kan upptäcka pyspunka då.

3. Håll koll på däckmönstren. Däcken ska ha minst 3 mm mönster enligt lag men rekommendationen är 4,5-5 mm. Håll koll oavsett om du har däcken i eget förvar eller på däckhotell. De kan ha fått skador, blivit nedslitna eller tappat dubbarna. Däckverkstäderna vill ibland sälja på en däck så av den anledningen är det också bra att ha koll. Däcken kanske inte håller hela säsongen men har du ett par månader kvar kan du vänta och jämföra priser.

4. Var inte dumsnål. Den vanligaste frågan vi får är var man hittar billiga och bra däck. Det finns tyvärr inte utan däcken med väldigt lågt pris har inte de egenskaper som behövs i vårt kalla nordiska klimat. Välj ett däck som presterat bra i tester.

Carl-Erik Stjernvall är teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund. Foto: Pressbild/Motormännen

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

M-toppen: "Det behövs en till ishall i Täby"

Nyheter "Det är viktigt att se över helheten" Flera isföreningar vittnar om för lite halltid i kommunen. De får medhåll av styrande politiker som vill se ett samarbete med föreningarna. "Som vi ser det saknas det en eller två ishallar i Täby",...måndag 17/12 17:00

Vallentuna klättrar i skolrankning

Nyheter (S) varnar för glädjebetyg Vallentuna går framåt i SKL:s skolrankning 2018, och klättrar 31 placeringar framåt jämfört med förra året. Samtidigt är lärartätheten fortsatt låg.måndag 17/12 15:30