SNÖRÖJNING. Arne Rundlöf och Göran Thorsell har fått långa arbetspass sedan förra helgens snökaos. Foto: Jonny Andersson

Snöröjaren Arne - "Vallar får bilägaren själv ta bort"

Många klagar på snöröjarna och resten på de som klagar. I snökaoset sitter en kvinna eller man i en plogbil, traktor, som inte får fri väg och inte får störa på nätterna.

  • Publicerad 08:00, 10 feb 2019

Vi ska ploga utan att vara i vägen.

ARNE RUNDLÖF. "Det är bara att kämpa på. Klagomål får vi oavsett." Foto: Jonny Andersson

Har snöskyffeln varit din medpassagerare senaste dygnen? Då är du inte ensam, för många har fått fordonet på rull med handkraft och välkommet stöd av grannar och medtrafikanter.

Unisont har vi undrat var snöröjarna håller hus?

– Jag har arbetat 15 timmar per dag sedan i lördags, säger Arne Rundlöf på Väsbybaserade Mälardalens Gräv & Frakt AB.

Med snö och regn om vartannat och temperatur som pendlat mellan +2 och -17, är det lättförståeligt att personalen inom snöröjningen vaknar 01.30 vare sig det behövs eller inte. Arne Rundlöf har vana att sova på helspänn från november till sista april.

– Det är bara att kämpa på. Klagomål får vi oavsett, säger han och knyter händerna över bröstet. Folk skiter i om jag arbetat 40 timmar på ett par tre dagar.

Finns det fog för klagomålen?

– Jo då. Det blir kaos när det snöar som förra helgen och vi har prioriteringar som ska följa. Då blir det eftersatt på sina ställen.

MOT MÄRSTA. Med plogen och sopsaltaren ska Göran Thorsell se till att gång- och cykelvägen från Väsby till Märsta är helt snöfri. Foto: Jonny Andersson

Firman anlitas av statliga Svevia och har lokalt en statlig prio 1-sträcka – Norrsundavägen. Sträckan startar bortom Löwenströmska sjukhuset, efter tunneln under E4:an. Därifrån ska vägen samt gång- och cykelbana vara snöfri till Märsta.

– Vi ska ner till asfalten och kör två gånger om dygnet. Oftare om Svevia ringer.

Här strålar vi samman med Göran Thorsell. Med plogen frampå traktorn och sopsaltaren på släp har han nått första rondellen, sett från Väsby. Trots att Arne Rundlöf kört med "storskrapan" på morgonen är snölagret tjockt. På sträckan Thorsell avverkat syns asfalten. Plogen har gjort sitt, borsten ruggat det tunna lagret och saltlaken börjat bryta ner allt spår av snö.

– När jag vänder i Märsta bör det vara snöfritt om det inte mer snö faller.

– Fler än man tror cyklar och går här på mornarna, därför ska det vara framkomligt. Ringer Svevia ska vi vara igång på en timme oavsett tid på dygnet, säger Arne och klargör att det inte kompromissas med statliga prio 1-vägar.

För en oinvigd känns bostadsområdens gång- och cykelvägar viktigare. Vid närmare eftertanke behövs en framkomlig väg om E4:an blockeras, exempelvis av en omfattande trafikolycka.

– Vi har hög prioritering även i våra närmare 30 bostadsrättsföreningar. För dessa har vi en egen organisation, som vi styr. Problemet är att vi inte får röja på nätterna, folk vill sova. Samtidigt förväntas vi vara klara till 06.00, vilket ju inte går ihop, säger Rundlöf.

En avvägning är när det slutar snöa. Bostadsrättsföreningarna betala oftast för en röjning per dygn. "Pris per gång", är vanligaste avtalet.

– Har vi röjt mellan 09.00 och 10.00 kan det vara lika jäkligt efter lunch.

Nu får du klaga, vad upprör er mest?

– Bilisternas hänsyn, utan tvekan. Vi ska ploga utan att vara i vägen. Det tas ingen som helst hänsyn till oss som arbetar på vägarna. Härom dagen körde en buss in i ett av våra fordon i Jakobsberg.

– Det är olustigt att avbryta en snöröjning för att bilar står i vägen, men det händer att vi inte kommer fram och då kan hälften av en gata vara framkomlig.

Ni plogar in bilar som parkerats utmed vägar.

– Ska en väg bli framkomlig måste vi. Vallar får bilägaren själv ta bort, säger Arne Rundlöf.

PRIO 1-STRÄCKA. Det märks skillnad på en var den kommunala och statliga sträckan börjar. Foto: Jonny Andersson

25 mil väg att röja

Entreprenörer som arbetar för Svevia har vinterjour från 15 november till 30 april.

Mälardalens Gräv & Frakt AB har närmare 20 fordon och lika stor personalstyrka. "Många anser att jag borde ha dubbla antalet, men är inte beradda att betala dubbel avgift."

E4:an från Sollentuna in till Norrtull, sträckan Roslagstull-Danderyd samt vägar i Sollentuna, Järfälla, Danderyd ingår också i ansvarsområdet. Totalt har Arne Rundlöfs arbetslag 25 mil prio 1-vägar.

Fler nyheter i Vi i Väsby

Jonna från Väsby svensk mästare i vård och omsorg

Nyheter I augusti tävlar hon i yrkes-VM i Ryssland Hon är bara 21 år men redan svensk mästare i vård och omsorg. I augusti åker undersköterskan Jonna Mjörnell från Väsby till Ryssland för att tävla i yrkes-VM.lördag 20/4 13:15

Viktig backkugge fortsätter i Väsby – "Ovärderligt viktig"

Sport "Känns otroligt skönt och en lättnad" Här kommer ett glädjebesked inför påskhelgen. Oliver Horrsell, Väsbys bästa back 2018/19, är klar för en fortsättning.torsdag 18/4 14:20