Södermalms gamla tågtunnel hetare än någonsin efter nya uppgifter

Södermalmsnytts uppgifter ger Stockholm nytt hopp om att kunna använda den gamla tågtunneln vid Skanstull – och inte nödvändigtvis till cykelbana.

  • Publicerad 09:26, 15 feb 2016

En skidtunnel, en New York-park, ett ställe för spelningar och konst. Idéerna för vad den gamla övergivna tågtunneln vis Skanstull bör användas till är många.

Så sent som i förra veckan skrev vi att trafikkontoret ska utreda om det går att göra om tunneln till en knapp kilometer lång cykelbana i berg för att avlasta promenadstråket längs Årstaviken.

Men trafikkontoret pekar ut ett stort hinder redan innan utredningen hunnit sätta igång på allvar: Det är statliga Trafikverket som äger den.

Det är i alla fall vad trafikkontoret har trott.

Men efter att Södermalmsnytt stämt av påståendet med Peter Lund, förvaltare av tunnelsystem på Trafikverket, hamnar saken i ett annat läge.

Stockholms stad äger spårtunneln, säger Trafikverket. Uppgifter som torde ge Stockholm betydligt bättre möjligheter att lyckas realisera sina idéer.

Slipper deala med Trafikverket

Daniel Helldén blir glatt överraskad av nyheten.

– Otroligt intressant. Det blir mycket enklare om vi inte behöver hålla på att deala med Trafikverket, säger han.

Men är en cykeltunnel det bästa som bergrummet kan användas till?

Philipp Olsmeyer, en av de drivande personerna i föreningen På spåret och stadsodlingarna som idag huserar vid tunnelmynningen vid Skanstull, är tveksam.

På spåret skulle vara tvunget att maka på sig om järnvägen tas bort och tunneln görs om till snabbcykelstråk.

– Vi är vana att leva med alla förslag som finns. Det finns ju jättemånga stora planer för området och det är svårt att veta vad en sådan här utredning betyder, säger Philipp Olsmeyer.

På spåret har också idéer för hur den eftertraktade ytan inne i berget skulle kunna användas.

– Tunneln är stor och lång och jag skulle kunna tänka mig att använda den till kulturverksamhet. Konserter, utställningar eller något annat som går bra ihop med vår verksamhet, säger han.

Tidigare tunnelidéer

Stockholm low line

Centerpartiets förslag från i höstas går ut på att spårområdet görs om till en lokal variant av det populära promenadstråket The High Line i New York.

– I New York har man byggt ett promenaddäck vid spåret och det är precis vad vi också vill göra. På vissa ställen kan nog däcket gå parallellt med spåren men där det är smalare måste det kanske läggas ovanpå. Men så långt det går vill vi att det gamla spåret ska synas, har Karin Ernlund sagt om saken.

Skidtunnel

Efter förfrågningar från svenska skidförbundet om satsningar på året runt-spår lanserade 2009 Madeleine Sjöstedt, då idrottsborgarråd för Folkpartiet, idén att göra om tunneln till skidspår. Saken utreddes men landade aldrig i något skarpt förslag.

Inglasad skidtunnel

En vidareutveckling av Madeleine Sjöstedts idé från Rundquist arkitektkontor från 2012. Enligt deras förslag borde skidtunneln glasas in och avslutas i en ny multisportanläggning. 

Konsertlokal

Stadsodlingsföreningen På spåret skulle gärna använda tunneln till kulturverksamhet som spelningar och utställningar. Åtminstone en del av den.

Ny stadsdel

Staden har långsiktiga planer på att bygga bostäder och nya idrottsytor på det så kallade södra Skanstull, området mellan Ringvägen och Årstaviken där spårtunneln och kolonilotterna ligger idag. Under våren 2016 planeras samråd om ett övergripande program för området.