Uppskattad buss. Både Söderortsbor och politiker är missnöjda med SL:s förslag. Foto: Arkivfoto: Eva Tonström

Söderortsbor vill rädda buss 153

Nu är buss 153 nedläggningshotad - igen. För tredje gången går Söderortsbor, från Mälarhöjden, Aspudden till Marievik, ihop för att rädda linjen.

  • Publicerad 16:32, 8 apr 2019

Anette Hellström (M) Foto: Stockholms stad

Två gånger tidigare har buss 153 överlevt hotet om nedläggning. Båda gångerna, år 2014 och senast år 2017, har boende längs busslinjen, som kör mellan Bredäng och Fridhemsplan, protesterat högljutt.

Efter proteststormen: Nu vill C rädda buss 153

Regionens trafikförvaltning har ansett att bussen haft för få resenärer och menat att linjen kan dras in eftersom den delvis går parallellt med röda linjen till Hornstull, där resande kan byta till innerstadsbussar.

Med samma argument överväger förvaltningen nu igen att slopa linjen från och med nästa år. Men återigen sluter boende längs sträckan upp bakom buss 153.

På knappt två veckor har Facebook-gruppen "Bevara buss 153" samlat drygt 230 medlemmar.

"Ofta fullsatt"

Mälarhöjdsbon Anette Hellström (M), ledamot i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd, är en av dem som har tagit upp kampen.

– Jag åker ofta med buss 153 och talade med en kompis, Linda Linnskog, som också åker ofta. Vi bestämde att vi skulle göra en insats men att det var lite praktiskt knöligt med namninsamlingslistor, så vi bestämde oss för att lägga upp en facebookgrupp och bjuda in så många som vi kunde, säger hon.

Gruppen kommer vara öppen under april. Sen ska trafikförvaltningen bjudas in för att få ta del av resenärernas synpunkter. Anette Hellström upplever att bussen, som bara kör i rusningstrafik, ofta är fullsatt.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Det är en bra tvärförbindelse som många utnyttjar. Den är ett bra komplement till tunnelbanan som ofta är överfull. Ibland fungerar inte tunnelbanan och då är vi alla strandsatta, säger hon.

Avgörs i september

Anette Hellström kommer i sin roll som politiker i stadsdelsnämnden att få tycka till om linjens framtid i april, när ärendet ska upp på lokalpolitikernas bord. Nämnden är en av flera remissinstanser som får ha synpunkter på förslaget om trafikförändringar inför 2020. Ett beslut tas i september. I mitten av december börjar de nya linjedragningarna och tidtabellerna att gälla.

Moderaterna i Hägersten-Liljeholmen kommer lobba för att ha kvar buss 153, säger Anette Hellström. Hon tror att fler partier kommer att gå på samma linje.

– Jag är ganska säker på att majoriteten i stadsdelsnämnden vill rädda buss 153, säger hon.