Konstnär. Joel Peries har målat årets affisch för Majblomman. På torsdagsmorgonen presenterades affischen i Ulriksdalsskolan. Foto: Anna Ledin Wirén

Solnaelev har designat årets affisch för majblomman

Årets majblomma presenterades på torsdagen. Bakom affischen står ingen mindre än 14-årige Joel Peries, elev på Ulriksdalsskolan.

  • Publicerad 11:25, 16 jan 2020

Blommorna symboliserar barn rättigheter

Våren må kännas långt borta, men på torsdagen kom ett tidigt vårtecken. Organisationen Majblomman hade nämligen presentation av årets blomma. Platsen var Ulriksdalsskolan och som en viktig del av presentationen fanns 14-årige Joel Peries, som även går i åttonde klass på skolan.

Anledningen var att han valts ut som designer av den affisch som kommer finnas till försäljning under våren. Precis som intäkterna från den klassiska nålen går pengarna till organisationen Majblommans välgörenhetsarbete för utsatta barn.

– Sedan 1912 har vi haft kända konstnärer, bland annat Carl Larsson, som har målat affischer för Majblomman. De tre senaste åren har vi haft barn som har målat, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare.

Bland flera unga konstnärer valdes Joel Peries ut.

– Det var spännande att bli utvald att få göra affischen, säger han.

Årets affisch är målad i akryl.

– Det är skog med mycket blommor och sol som lyser. Blommorna symboliserar barns rättigheter, säger han.

Barnen får själva tolka hur de ska göra arbetet, berättar Tove Lindahl Greve.

– Joel har ett otroligt sätt att jobba i olika tekniker, säger hon.

Joel Peries har själv aldrig sålt majblommor, men fick snabbt en speciell relation till organisationen bakom när han flyttade till Sverige för tre år sedan.

– Jag gjorde konst som jag sedan sålde. Pengarna skänkte jag till Majblomman, säger han.   

I år är majblomman designad av den 12-åriga Alingsåsbon Elin Eisele. Under hösten presenterades årets färg, som är brandgulrosa.

Majblomman

Organisationen Majblommans riksförbund startades av Beda Hallberg och har i över hundra år samlat in pengar till behövande barn i Sverige. Den första majblomman såldes 1907 och försäljningen har i dag spridit sig till både Norge och Finland. I dag är fokuset barnfattigdom. Pengarna som samlas in går till bidrag till barn som lever i ekonomisk utsatthet.

Källa: majblomman.se

Färgglatt. Årets färg för majblomman är brandgulrosa. Foto: Majblomman

Stockholm Direkt