Ludde Lundin har jobbat som bussmekaniker i 42 år. "Står Andersson på gatan och har betalat dyrt för sitt busskort, då ska bussen komma i tid", säger han och ger också en eloge till busschaufförernas tålamod. Foto: Sacharias Källdén

Spökbussar ska rädda SL under snökaos

Just nu förbereds SL:s bussar för att ta oss genom snörusket som kan komma när som helst. Den här vintern genomförs ett helt nytt försök som ska få dragspelsbussarna att rulla även i kaosväder.

  • Publicerad 20:00, 3 nov 2019

I Keolis bussverkstad i Frihamnen hänger de klassiska röda och blåa SL-bussarna ner från taket. Här jobbar omkring tio mekaniker i skift nästan dygnet runt. Att bussarna underhålls hela året är nyckeln för att de sedan ska ta sig fram bland snövallarna i den svenska vintern.

– Vi byter ut luftfilter, kollar värmesystemet, tillsatsvärme och bromsar, säger Salomon Bekele, som varit mekaniker här i 8 år.

Han menar att det största problemet på vintern är dörrarna.

– De fryser fast. Det bildas en iskondens när det är 10-15 minus ute och varmt inne. Till slut blir de trycklösa, säger han och tillägger att det då inte finns någonting annat att göra än att ta in bussen i garagets värme.

Keolis plan inför kaotiskt väder är att i innerstan alltid prioritera stombusslinjerna 1, 2, 3, 4 och 6. De här linjerna trafikeras normalt av blåa så kallade ledbussar, bussar med dragspel i mitten. På dem sitter drivdäcken längst bak, vilket innebär att de kan vika sig i risigt väglag. Därför ersätts de normalt med röda bussar vid riktigt snöoväder, och avgångar ställs in. Men inför den här vintern genomförs ett helt nytt test.

– Vi ska testa att sätta drivdäck även i mittpartier. Förhoppningsvis minskar det risken att bussen viker sig när det blir halt, eftersom det ger en extra styrka, säger Michael Svensson som är områdeschef för innerstadstrafiken på Keolis.

Mekaniker. Ludde Lundin, Alexander Liljander och Solomon Bekele är tre av omkring tio mekaniker som jobbar skift nästan dygnet runt i bussverkstaden i Frihamnen. Foto: Sacharias Källdén

Testning. Just nu genomförs ett test inför vintern, där de sätter drivdäck, däcken som normalt sett alltid sitter längst bak, även i mittpartiet. Foto: Sacharias Källdén

Trafikledningen håller koll på hur Stockholms bussar rör sig, redo att rycka ut eller kontakta verkstaden. Under vintern kör de också runt i bilar på stan, och tomma "spökbussar" cirkulerar utan uppdrag för att rädda avgångar som annars blivit inställda.  

– Föraren ska vara i dialog med trafikledning och passagerare. Trafikledningen kommunicerar med snöröjare, och stomlinjerna snöröjs först, säger Michael Svensson.

Hållplatser som ligger i backar och krön kan komma att flyttas till vintern, det ständiga bromsandet och gasandet på en hållplats kan skapa ett vanskligt underlag.

– Resenärer kan bli sura när vi inte stannar vid en hållplats, men när det är för halt så måste vi köra förbi, säger busschaufför Sainey Cham.

Eftersom dubbdäck river upp asfalten har bussarna istället friktionsdäck året runt. De fungerar precis lika bra, enligt Michael Svensson, med ett undantag: ren glansis. Det kan uppstå när temperaturen sjunker snabbt och drastiskt på ett par timmar. Men Michael är lugn.

– Vi har 90 % godkända besiktningar utan anmärkning. Det ser jag som ett kvitto på att underhållet fungerar bra, säger han.

Så kan du hjälpa busschauffören i vinter

Stå med god marginal från trottoarkanten.

Se dig för innan du går över en gata.

Ta en buss tidigare, ha tålamod med försenade bussar och inställda avgångar.

Använd reflex.

Om du har barnvagn på bussen, spänn fast den.