Frv. Matt Silver, Markus Nyman, Mattias Blomberg och Danne McKenzie är alla taggade på att få öppna Slagverket på nytt. Foto: Sofie Axelsson

Stjärnproducent räddar älskad trumbutik

Efter 4sounds konkurs i höstas går trumentusiaster och butiksmedarbetare ihop för att återupprätta en av de mest uppskattade butikerna från den forna musikinstitutionen.

  • Publicerad 11:49, 11 mar 2020

Bolaget Music Retail som drev 4sound hade 18 butiker i hela Sverige. Efter att den digitala konkurrensen pressade bolaget till konkurs vill flera butiksägare i landet nu rädda vad som räddas kan. I Stockholm handlar det om trumbutiken Slagverket som existerat på Södermannagatan sedan 1995.

Musikkedja försatt i konkurs

– Vi anade länge att något var på gång, men vi visste inte att det skulle gå så snabbt. Tanken att få igång något nytt fanns däremot redan då, säger Markus Nyman, som arbetat på Slagverket sedan 2017.

Markus har tillsammans med de andra tre trumfantasterna, kollegorna Mattias Blomberg och Danne McKenzie samt butikschefen Matt Silver, under månader renoverat butiken som planeras öppna igen 28 mars. Till stor del är det möjligt för att entreprenören Stefan Ytterborn och internationella stjärnproducenten Johan Schuster, mer känd under namnet Shellback, gått in med finansiering.

– Han är en filantrop som inte vill att butiken ska försvinna, säger Mattias om Johan Schyster som praoade i butiken redan som 15-åring och sedan varit en trogen kund.

– Stefan är också en trogen kund men mer business, och går in med pengar för att han tror på butiken, förklarar Matt.

Trumkulturen ska tillbaka till butiken

Varför butiken denna gång kommer att lyckas enligt butikskollegorna handlar om att de får öppna något eget, avskuret från 4sound, med fokus på det sociala i trumkulturen.

–Vi vill ta avstamp i vad Slagverket var från början. Det är en viss typ av människor som är trummisar. De står längst bak på scen och får aldrig cred men får skit om de gör fel, säger Mattias.

Vi avbryts av att porten öppnas och någon skriker "När öppnar ni egentligen?"

– Det där händer varje dag, säger Matt och skrattar.

Den nya butiken ska bli ljusare, täckas av persiska mattor och få en soffhörna där man kan dricka kaffe och umgås samt en studio där man kan testa att spela in olika ljud. Man planerar även events, workshops, och konserter.

– På sociala medier finns enorma trumcommunityn, vi vill kunna skapa det här, säger Markus.

Butiksägare Matt Silver har jobbat i butiken sedan 2010, här med skylten som snart ska sättas upp. Foto: Sofie Axelsson