Aspudden är ett område med stora parkeringsproblem. Foto: Mikael Andersson

Stockholm går vidare med höjda p-avgifter i alla delar av staden

I höst blir dyrare att parkera bilen, även i närförort. Stockholm går vidare med nya strategin och får fortsatt kritik från handikapporganisation –­ trots slopad månadsavgift.

  • Publicerad 14:11, 5 apr 2016

Som vi skrivit tidigare kommer Stockholm att höja avgifterna för boende- och gatuparkeringen samt införa avgifter även i närförorterna.

Tanken är att ge mer plats för cyklister, gångtrafikanter och bussar – samt öka andelen lediga p-platser.

En kritiserad del i förslaget har ändrats efter remissrundan. Personer med rätt till parkeringstillstånd för rörelsehindrade skulle enligt det ursprungliga förslaget börja betala 300 kronor per månad för att rätten att parkera var som helt – en kraftig höjning sett till att ett sådant tillstånd i dag är gratis.

500 per år

Den politiska majoriteten har lyssnat på kritiken och föreslå nu istället att det ska kosta 500 kronor per år för den som söker dispens från p-avgifterna.

LÄS ÄVEN Stockholm vill ta ut p-avgift från rörelsehindrade – får hård kritik

Nils Duwähl, för DHR i Stockholm, Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder, är fortsatt kritisk.

– Jag tycker att det ska vara gratis, som det har varit. Vår princip är att bilen och parkeringstillståndet är ett hjälpmedel och ska vara kostnadsfritt, säger han.

Trafikborgarrådet säger att avgifterna kommer att rensa bort vissa fultillstånd.

– Vi gör det här för att lösa en omfattande fuskproblem. Vi har försökt att hitta andra lösningar  men inget har bitit. Det här är ett sätt att göra de här tillstånden mer ointressanta, säger han.

Stadsdelarna positiva

Alla stadsdelar står bakom förslaget – även om några påpekar att handikapp-avgifterna bör ses över igen.

Älvsjö stadsdelsnämnd vill gå längre och föreslår att avgifter införs ibland annat Solberga redan i höst. Enligt nuvarande förslag ska det området få avgifter först 2018.

Daniel Helldén säger att Älvsjö lär få vänta – även om han välkomnar entusiasmen.

– Vi gör så kraftiga förändringar i ett första läge att vi håller oss till planen vi bestämt oss för. Men exakt vilka gränser som ska gälla för alla stadsdelar är inte spikade, säger Daniel Helldén.

Vill ha mer buss och t-bana

Spånga-Tensta vill att kollektivtrafiken byggs ut i samband med de höjda avgifterna för att kompensera den väntade ökningen av antalet resenärer.

– Vi får hoppas att landstinget sköter den biten, säger Helldén.

De nya avgifterna ska införas i innerstan och de närmsta närförorterna under kommande höst och vinter. Övriga områden får avgifter under 2018.

LÄS ÄVEN

Starka reaktioner på slopad gratisparkering - "Vad blir det för amour?"

P-avgifter i Bromma ska driva bort fulparkerarna

Politikerna: "Inför parkeringsavgifter i Kärrtorp"

Stockholm höjer p-avgifterna i hela stan – slopar gratisparkeringen i förorterna

Så blir nya p-avgifterna

Taxa 1: Gäller innersta delen av City

• 50 kronor per timme, dygnet runt 0-24, alla dagar

• Inga platser för boendeparkering

Täcker ett mindre antal högattraktiva gator i city. Avgiften gäller dygnet runt och parkering får max ske en timme.

Taxa 2: Gäller centrala delarna av Norrmalm, Östermalm och Gamla stan

• 26 kronor per timme, 7-21 (9-19)

• 15 kronor per timme övrig tid

• Boendeparkering 1100 kronor per månad eller 75 kronor per dygn

Täcker city plus de viktigaste huvudgatorna i innerstaden. Avgift dygnet runt alla dagar. Möjlighet till boendeparkering finns, i vissa fall endast nattetid.

Taxa 3: Gäller Södermalm, Vasastan, Kungsholmen, Gärdet, Hammarby sjöstad, Gullmarsplan och Liljeholmen.

• 15 kronor per timme, 7-19

• 10 kr per timme, (11-17)

• Boendeparkering 1100 kronor per månad eller 75 kronor per dygn

Tillämpas inom övriga innerstaden inklusive Hammarby Sjöstad. Möjlighet till boendeparkering finns.

Taxa 4: Gäller Traneberg, Stora Essingen, Aspudden, Gröndal, Hägersten, Aspudden, Enskede, Johanneshov, Hammarbyhöjden.

• Tillämpas i närförorter

• 10 kronor per timme, 7-19 (11-17)

• Boendeparkering 500 kronor per månad eller 35 kronor per dygn

Taxa 5: Gäller Bromma, Solberga, Långbro, Bagarmossen

• Tillämpas utanför närförort

• 5 kronor per timme, 7-19

• Boendeparkering 300 kronor per månad eller 20 kronor per dygn

Taxa 6: Gäller Spånga, Kista, Hässelby, Skärholmen

• Tillämpas inom de yttre delarna av staden

• Taxan är inte fastställd

Visa merVisa mindre

Så säger din stadsdel om nya p-avgifterna

Bromma stadsdelsnämnd

Positiv till förslaget. Bromma har länge framfört behov av en översyn av parkeringsreglerna.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Positiv. Lyfter fram behovet av nya parkeringsregler i ett växande Stockholm.

Farsta stadsdelsnämnd

Gillar förslaget i stort men lokalpolitikerna anser att förslaget om parkeringsavgift för personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrad bör omprövas.

Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd

Anser att strategin och planen är en nödvändighet i och med stadens nuvarande utveckling.

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Instämmer helt i förslaget. Parkeringsstrategin syftar till att varje kvadratmeter gatuyta i staden optimeras.

Kungsholmens stadsdelsnämnd

Gör tummen upp. Kungsholmen anser att nya reglerna är nödvändiga för att minska klimatpåverkan och förbättra frmakomligheteten.

Norrmalms stadsdelsnämnd

Tycker att förslaget i stort är bra men anser att staden, innan man avgiftsbelägger parkeringstillstånden för rörelsehindrade, bör utreda hur fusket med falska parkeringstillstånd kan stoppas på annat sätt.

Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd

Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslagen men påtalar att det behövs skärpt parkeringsövervakning och att trafikåtgärder behöver vidtas snarast. Södra Järva ska ingå i de områden där taxa 5 ska prövas och där möjlighet till boendeparkering ingår.

Skarpnäcks stadsdelsnämnd

Har inget emot att avgifter införs i delar av ytterstaden men anser att det även framtiden ska gå att korttidsparkera utan avgift i stadsdelscentrumen.

Skärholmens stadsdelsnämnd

Ser positivt på större delen av förslaget men ser en risk att nya dyrare boendeparkeringen kan påverka rörligheten på bostadsmarknaden negativt. Förvaltningen menar också att en tillräcklig konsekvensbedömning för personer med funktionsnedsättning saknas i underlaget.

Spånga-Tensta stadsdelsnämnd

Positivt. Vill att förändringen genomförs snabbare än planerat och betonar vikten av att kollektivtrafiken utvecklas för att möta effekterna av det förväntat ökade resenärsantalet.

Älvsjö stadsdelsnämnd

Uppskattar förslaget att införa avgifter på gatuparkering i delar av ytterstaden. Anser att Solberga och Älvsjö centrum har så pass stora parkeringsproblem att de bör ingå i de områden i ytterstaden som ska avgiftsbeläggas på en gång.

Södermalms stadsdelsnämnd

Gör tummen upp. Lyfter fram att den ökade framkomlighet som planen kan resultera i kan leda till stora fördelar för stadsmiljön. Läs ge en bättre luft och göra det lättare att cykla och promenera i innerstan.

Östermalms stadsdelsnämnd

Positiv. Anser liksom Norrmalm att staden, innan man avgiftsbelägger parkeringstillstånden för rörelsehindrade, bör utreda hur fusket med falska parkeringstillstånd kan stoppas på annat sätt.

Visa merVisa mindre