"Otroligt skönt." Sa trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) när han testade de nya cyklarna för ett drygt år sedan. Foto: Patrik Wirén

Stockholm kan missa utlovade el-lånecyklar

Stadens kommer inte ha några egna lånecyklar nästa år. Nu ska upphandlingen göras om. Och det är inte säkert att det blir några utlovade el-hyrcyklar i framtiden.

  • Publicerad 11:58, 24 okt 2018

5000 nya el-lånecyklar. För användning året om, dygnet runt. I både innerstad och ytterstad. Det basunerade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ut för ett år sedan.

Men upphandlingen överklagades och staden förlorade.

Stans nya hyrcyklar har elmotor

Och nu står det klart att har staden bestämt sig för att göra om upphandlingen. Det innebär att inga nya lånecyklar kommer att finnas på plats till våren 2019, troligen inte under hela året.

Att förlänga avtalet med nuvarande Citybikes ytterligare en gång, som gjordes i år, är inte lagligt enligt trafikdirektör Jonas Eliasson.

Privata aktörerna blir kvar

Istället kommer de som inte äger egen hoj få hålla tillgodo med de privata aktörer som finns.

– Det känns inte bra och det är tråkigt att det har blivit så här. Vi kommer jobba med en ny upphandling med det är svårt att veta när den är på plats, sedan får man tänka att den också kan bli överklagad. En realistisk gissning är nog 2020, säger Jonas Eliasson.

I nya upphandlingen kommer det med största sannolikhet vara ett krav att cyklar ska finnas i både inner- och ytterstad, dygnet runt och året om, enligt Jonas Eliasson. Det kommer också bli ett kortare avtal eftersom det var främst det staden fick bakläxa på.

Helldén första order: Styr upp hyrcyklarna

Men det är inte säkert att det nya systemet kommer vara el-hyrcyklar. Det var inget krav i den förra upphandlingen. Inte heller antalet är hugget i sten.

– Förra gången var det inte ett krav, att det blev el-hyrcyklar var för att det gav extrapoäng i vår anbudsförfrågan och de som vann maxade antalet el-cyklar. Men det var helt okej att ha vanliga trampcyklar också. Vi håller just nu på med att gå igenom vår gamla anbudsförfrågan och ser om det är något vi ska ändra, men det är inget vi har bestämt oss för än, säger Jonas Eliasson.

Så här såg det ut i september 2017 när Helldén provade de nya el-lånecyklarna:

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.