NYA REGLER. Staden tar fram regler på hur man bör bete sig när man använder en elscooter. Foto: Sacharias Källdén

Stockholm tar fram nytt regelverk för elscootrar

Våren står för dörren och i samband med det spås det ske en explosion i antalet elscootrar i Stockholm. Staden arbetar nu med en plan för att det nya färdmedlet ska fungera i stadsmiljön.

  • Publicerad 20:00, 24 mar 2019

Sakta men säkert har fler och fler elscooterföretag kommit till Stockholm. I samband med det har det höjts röster för att de utgör ett problem, bland annat att de skräpar på trottoarerna.

DEBATT: "Jag skadar mig på alla skräpande elscootrar"

Staden varken vill, eller har någon lagstiftning att luta sig mot, för att förbjuda elscooterföretag att etablera sig i Stockholm. Socialdemokraterna i Stadshuset tycker att staden ska göra som i Malmö, där man har fraktat bort skräpande elscootrar.

Men Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) vill först ge aktörerna själva chansen att hålla ordning på elscootrarna. Därför försöker man nu skapa ett nytt regelverk som både staden och elscooteraktörer ska enas om att följa, en uppförandekod enligt Helldén.

– Det här är bara början. Eltekniken är revolutionerande och vi måste försöka följa med i utvecklingen. Vi gör vad vi kan för att den här typen av tjänster inte ska skapa problem, säger han.

Fritt fram för ännu fler elscootrar i Stockholm

Exakt vad det är för typ av regler som företagen ska förhålla sig till är inte fastslaget i detalj. Däremot står det klart att staden letar efter att hitta så kallade ”hotspots”, uppställningsplatser för elscootrar så de inte bara placeras överallt på trottoarer och framför portar.

Helldén (MP) körde elscooter i Stadshuset

Det kan också innehålla körförbud på vissa platser eller hastighetsbegränsning genom så kallad geofencing.

– Framförallt på platser där det är trångt tror vi det här kan vara en lösning. Till exempel på Stureplan kanske man måste placera sparkcykeln på en speciell plats innan det går att lämna ifrån sig den, säger Daniel Helldén som även nämner Gamla Stans gränder som en sådan tänkbar plats.

Skulle elscootrarna växa till ett stort problem för staden utesluter Helldén däremot inte att de kommer gå in mer handgripligt och forsla bort och bötfälla skräpande elscootrar.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Eric André är administrativ chef på elscooterföretaget Voi. Enligt honom är ett regelverk bara positivt. Hela elscootermarknaden är ny i Stockholm och det gäller att få bukt med de problem som har dykt upp, bland annat att elsparkcyklar ligger och skräpar lite varsomhelst.

–  Vi är i en utvecklingsfas just nu men för oss är det här en absolut prioriterad fråga. Vi försöker arbeta proaktivt med att utbilda våra användare, säger han.

SPARKCYKELDEBATT. På ett seminarium i veckan berättade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att man nu håller på att skapa ett regelverk för hur elscooterföretag förväntas bete sig i Stockholm. Foto: StockholmDirekt

Nya regelverket

Ska innehålla förhållningsregler och är en avsiktsförklaring mellan staden och aktörerna, dock ej juridiskt bindande.

Dokumentet arbetas fram just nu och kan komma att innehålla till exempel:

Att elscootrar inte får köras eller parkeras i vissa områden, som Gamla Stan eller på Stureplan.

Speciella parkeringsplatser, så kallade Hotspots, för elscootrar där det blir billigare att ställa dem för användaren.