JU FLER DESTO NÖJDARE? Stockholmarna är nöjdare än någonsin med kollektivtrafiken, enligt SL:s mätningar. Foto: Andreas Enbuske

Stockholmarna älskar SL mer än någonsin

Trots alla upprepade haverier, överfulla tunnel­bane­vagnar och inställda pendeltåg så är stockholmare nöjdare än någonsin med SL. Hur är det möjligt?

  • Publicerad 09:00, 20 apr 2019

SL har sedan 2008 gjort mätningar på hur pass nöjda deras resenärer är. I de färska siffror som i veckan presenterades slår mätarna i toppen. Aldrig tidigare har kundnöjdheten varit så hög.

Hela 82 procent av SL:s resenärer är nöjda, det högsta värdet sedan undersökningen startade.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Samtidigt har det under långa perioder varit ordentliga problem med förseningar, inställda turer och trängsel för både buss-, pendeltåg- och tunnelbanetrafiken. Säg ”Skip stop” till en pendlingsresenär så får du se.

SL är dock inte överraskade över den höga nöjdheten.

– I mångt om mycket tror jag resenärerna ser till den stora helheten. Årsvis har vi en nära 98-procentig leverans för tunnelbana, buss och pendeltåg. Det är problem ibland, men folk tänker snarare på att de får många olika trafikslag med samma färdbiljett, säger Aleksander Krajisnik på SL:s pressjour.

Trubbigt mätinstrument

Ska SL slå sig för bröstet och vara nöjda över de höga nöjdhetssiffrorna. Nja, egentligen inte, hävdar Jonas Eliasson, tidigare trafikdirektör på Trafikkontoret och nu professor i transportsystem vid Linköpings universitet.

Enligt honom är kundnöjdhet ett väldigt trubbigt mätinstrument.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– På ett sätt borde SL vara jätteglada att det finns någon över huvud taget som är nöjd. Varför ska folk vara tillfreds med att stå trångt och åka långsamt, säger Jonas Eliasson.

Enligt honom har stockholmare nästan ett inbyggt agg mot SL.

– Lite orättvist är det så. Kollektivtrafiken blir symbolen för allt som är negativt för en storstad: Trångt, dyrt och besvärligt. Det är där storstadens nackdelar tydligast syns.

Det är alltid okej att klaga på SL?

– Jag säger såhär, nästan alla har en åsikt om SL. Och generellt är vi förtjänta av konstruktiv kritik, vi kan alltid bli bättre, säger Aleksander Krajisnik.

”Kan rikta sin ilska”

– Ja, det är ett välkänt psykologiskt faktum att negativa händelser lever kvar längre än positiva, särskilt när det inte är man själv som har ansvar och man kan rikta sin ilska mot någon annan, säger Jonas Eliasson.

SL står nu inför en omfattande utbyggnad. Hur fungerar kollektivtrafiken i Stockholm om 15–20 år?

– Det kommer vara fortsatta problem, mer än idag. Men det är ett hälsotecken för en storstad, att det finns folk som frivilligt väljer att flytta hit även fast de vet att det är trångt, dyrt och besvärligt. Allt som är positivt med Stockholm väger över, säger Jonas Eliasson.

SÅ HÄR SÄGER STOCKHOLMARNA: Vad skulle få dig att bli mer nöjd med SL?

Så nöjda är vi med SL – per trafikslag

Pendelbåt:97 procent

Lokalbana:87 procent

Tunnelbana:85 procent

Buss:79 procent

Pendeltåg:73 procent

Total nöjdhet: 82 procent, en ökning med två procentenheter mot föregående år.

Källa: Fakta om SL och länet 2017. Rapport från april 2019

SÅ HÄR SÄGER STOCKHOLMARNA: Vad skulle få dig att bli mer nöjd med SL?

Angelica Hede, 37, familjebehandlare, jobbar i Jakobsberg. – De borde bli bättre på att hålla tidtabellen. Jag reser till jobbet varje dag och varje vecka är det förseningar. Det gör att man förlorar tid, jag kommer för sent både till jobbet och hem. Foto: Alexander Kuronen

Ingrid Olsson, 77, pensionär, Traneberg. – Det har varit struligt med inställda avgångar, men vad det beror på vet jag inte. Generellt tycker jag att SL fungerar bra, men det är underhållet som behöver bli bättre, vid Fridhemsplan är det sunkigt och slitna väggar. Foto: Ella Söderberg

Sami Ghrawi, 24, student, Hässelby villastad. – Priserna! Om man vill att folk ska åka kollektivt så måste man sänka priset. Annars tror jag inte det blir någon ändring, då fortsätter folk att välja bilen. Foto: Stella Papapanagiotou

Anita Karlsson, 72, pensionär, Hässelby villastad – Att trafiken går som den ska! Jag åker mycket tunnelbana för pendeln vågar man ju inte ta, det är så ofta problem. De måste sköta underhållet. Pendeln går snabbt när den går men jag vågar sällan chansa. Foto: Stella Papapanagiotou

Ester Schwarzenstein, 70, pensionär, Vällingby. – Jag åker så sällan kommunalt, det finns det mesta här i Vällingby. Men jag tycker enhetstaxa för stockholmsområdet är bra. Foto: Victor Malmcrona

Joakim Areschoug, 21, animatör, Traneberg. – Jag åker gröna linjen varje dag, och tycker att skyltarna på perrongen har varit dåliga, det har varit många fel det senaste halvåret. Foto: Ella Söderberg

Bengt Jonsson, 60, snickare, Skälby. – Buss 543 borde gå lite oftare, minst en gång i timmen. Nu får jag åka med 541 i stället och det tar tre gånger så lång tid, dessutom är den alltid lite sen. Man borde också utöka pendeln betydligt nu när många människor ska flytta in till Barkarbystaden. Foto: Alexander Kuronen

Osamah Witwit, 41, egen företagare, Hässelby villastad. – Att bussen där jag bor, 119, gick oftare på kvällen. Den borde synka bättre med tunnelbanan i Hässelby strand och gå mer än en gång i halvtimmen. Nu kan man bli stående och vänta länge när man hoppat av tunnelbanan kvällstid. Foto: Stella Papapanagiotou

Camilla Hållén, 37, utredare, Vällingby. – Jag är nöjd, men priserna hade kunnat vara lägre. Det är lite svårt med barnvagn ibland, det hade kunnat vara längre bussar och tätare avgångar. Men vill man ha ned priserna kan man inte ha båda, så det är nog så bra det kan vara. Foto: Victor Malmcrona

Nina Frank, 35, ateljéansvarig, Vallentuna. – Att snabbtågen gick snabbare och hade färre stopp. Nu skiljer det bara fem minuter mellan snabbtåg och vanliga tåg, det är inte så stor skillnad. Foto: Josefine Thureson Kämpe

Charlie Mannerfelt, 47, Danderyd, äger ett bilföretag. – Jag åker inte kollektivt, jag jobbar med bilar. Om något skulle kunna få mig att ändra mig? Nej, inte i dagsläget. Foto: Hege Hellström

Moa Snis, 22, butiksbiträde, Näsbypark. – Trafiken i Täby funkar bra in till stan men att ta sig runt inom Täby med buss kan vara jättesvårt. Speciellt på helger och kvällar. Jag jobbar i Täby centrum och ibland tar det en timme för mig att komma hem när det skulle tagit 10 minuter med bil. Tågen är mycket bättre. Foto: Josefine Thureson Kämpe

Peter Tidbeck, 55, projektledare, Näsbypark. – Jag är hyfsat nöjd. Men jag tycker Näsbypark-tågen skulle gå lite oftare. Jag vill också väga in att 890 kronor för ett månadskort är ett bra pris med tanke på utbudet som finns. Foto: Josefine Thureson Kämpe

Thord Nossborn, 62, vd, Täby. – Jag är jättenöjd, det är väldigt sällan problem. Jag kan inte komma på något. Foto: Josefine Thureson Kämpe

Bianca Hill, 18, dansare, Visinge. – Mer regelbundna tider längre ut på linjen och att tågen går oftare på helger. Mindre förseningar. Foto: Josefine Thureson Kämpe

Nicklas Mattsson, 36, egenföretagare, Täby. – Jag är helnöjd. Jag har åkt buss, tunnelbana och Roslagsbana varje dag under ett år och det har funkat bra. Roslagsbanan är sämst av de tre på att hålla tider, men jag är ändå väldigt nöjd. Foto: Hege Hellström

Karin Acking, 38, affärsområdeschef, Danderyd. – Jag åker inte buss utan cyklar eller åker bil. Att åka buss till Kista tar lika lång tid som att cykla och det är vacker cykelväg. Men bussen går sällan och att ta bilen går snabbare. Jag önskar att det funnits bättre miljövänliga alternativ. Foto: Hege Hellström

Johanna Ohlsson, 48, bankanställd, och Nova Zarrin, 8, Vasastan. – Fler busslinjer eller tätare avgångar till och från Vikingagatan/Karlbergsvägen. Sedan de stängde ner Karlbergs station går det bara en buss var tjugonde minut där. Foto: Mimmi Epstein

Lars Lingmerth, 59, fastighetskonsult, Kungsholmen. – Jag reser väldigt mycket kollektivt och är rätt nöjd. Ja, faktiskt! Jag hade bil förr men gjorde mig av med den, det behövs inte om man bor inne i stan. Det är väl vissa busslinjer som skulle behöva gå lite mer frekvent. Som 65:an.

Toril Berge, 54, organisationskonsult, Östermalm. – Att förarna alltid tittade noga så alla resenärer kommit med innan de åker i väg. Min hund släpades efter när vagnen åkte iväg och blev påkörd av tunnelbanetåget.

John Holmström, 35, jazzmusiker, Västertorp. – Smidigare connections mellan de två röda linjerna, 13 och 14. Jag åker ofta från Västertorp och Axelsberg och får då ta omvägen via Liljeholmen. Jag skulle önska att det fanns en tvärförbindelse.

Magdalena Järneström 53, arbetslös, Hökarängen. – Jag använder inte SL-trafiken särskilt mycket. Det är alldeles för dyrt. Foto: Johann Bernövall

Kalle Berglöf, 29, kock, Skanstull. – Gratis SL-kort så att folk inte hindras att röra sig fritt i staden oavsett plånbok. Själv cyklar jag mest, då blir man inte nedslagen av ordningsvakter. Foto: Sophie Stigfur

Inga-Lill Åbyhammar, 65, pensionär, Spånga. – Pendeltåget tycker jag är jobbigt. Det går sällan i tid, är trångt och går inte att lita på vintertid. Foto: Clarence Frenker

Max Karlander, 27, forskare, Hammarbyhöjden. – Tydligare info när t-banetågen inte går som de ska. Det kan stå en minut, sedan plötsligt ändras det till tio minuter, men man vet inte varför.