Nya tåget C30 ska köra på röd linje i början av 2018. Foto: Bombardier

Stockholms nya t-banetåg får designpris – här är detaljerna

De nya tunnelbanetåg som ska börja rulla på röda linjen har fått ett internationellt designpris.Chefsdesignern berättar varför.

  • Publicerad 10:45, 6 feb 2017

Det är den ännu inte levererade tågserien C30 som fått en Good Design Award av det Chicago-baserade museet The Chicago Athenaeum International Museum of Architecture and Design.

De nya tunnelbanetågen tillverkas på Bombardiers fabrik i tyska Hennigsdorf och ska börja trafikera röd linje i början av 2018.

Tågserien prisas för sin avskalade skandinaviska design och juryn lyfter särskilt fram den lysande fronten och bakdelen.

– Vi är jättestolta. Det förvånar mig inte att vi får pris. Vi har lagt stor kraft på att göra ett snyggt tåg, säger Thore Sekkenes, vd för Bombardier i Sverige.

Här är Stockholm nya tunnelbanetåg – med plats för cyklar

Mattias Jansson, designansvarig för C30 på fabriken i Tyskland, säger att utmärkelsen också är ett gott betyg till beställaren SL.

– Design har vari ett starkt fokus i det här projektet. SL:s mål är att öka attraktiviteten för tunnelbanan genom komfort och design, säger han.

Ljusbandet runt vindrutorna fram och bak är en helt ny grej när det gäller tunnelbanan i Stockholm.

– Det lyser vitt ljus fram och rött ljus bak. Det gör att fordonet blir mer visuellt och det skapar ett mer personligt uttryck, säger Mattias Jansson.

Nya t-banan provkörs på linje 13

Såväl utvändigt som invändigt består belysningen av LED-lampor.

Invändigt finns också en hel del nyheter. De nya C30-tågen kommer att bli rymligare än nuvarande tåg till exempel.

– Man kan sitta mittemot varandra på ena sidan och längs väggen på andra sidan. Det gör det lättare att röra sig i fordonet. På T-Centralen i dag korkar det igen längst fram och längst bak, det här kommer att fungera bättre, säger Mattias Jansson.

Sätet i C30 är helt nytt, specialutvecklat för Stockholm.

– Dagens säten är väldigt raka. De här har en bättre vinkel för ryggen och tillåter mer benutrymme, säger Mattias Jansson.

Ett krav från SL är att dörrarna ska avskilja sig från övriga väggar för att de ska gå att hitta även om man inte ser så bra.

I slutet av året ska C30-tågen börja testköras, först i Tyskland och sedan i Stockholm.

Designpriset tilldelas tågens exteriör men även invändigt finns flera designade inslag. LED-lamporna i taket till exempel. Eller sätena som är särskilt framtagna för Stockholm. Foto: Bombardier

Nya mönster. Lasse Åbergs klassiska mönstertyg har fått stryka på foten i C30. Mönstret på bilden är "i stort sett" det som kommer att finnas på riktigt, enligt Mattias Jansson. Foto: Bombardier

Röda lampor bak, vita fram. Den lysande "ramen" runt vindrutorna är något som The Chicago Athenaeum International Museum of Architecture and Design gillar extra mycket. Foto: Bombardier

Fem miljarder kronor

Trafikförvaltningen har köpt in 48 nya C30-tåg som möjliggör en tätare trafik för fler resenärer. De nya tågen har luftkonditionering och fler ytor för barnvagnar och rullstolar. Kostnaden för tågen uppgår till cirka fem miljarder kronor och de ska börja rulla på röda linjen om cirka ett år.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.