Ingen av de inblandade parterna vill finansiera en ny motorvägstunnel öster om Stockholm. Foto: Mostphotos

Stor ilska efter beslut att skrota ny motorväg i Stockholm

Formidabel kalldusch. Idiotstopp. Största sveket någonsin och ett hot mot Stockholms framtid. Ilskan och irritationen är stor inom alliansen över att planerna på Östlig förbindelse läggs ner.

  • Publicerad 06:50, 7 sep 2017

Det var i måndags som det regeringens förhandlare HG Wessberg meddelade att planerna på att bygga en ny underjordisk motorväg öster om stan skrotas. Detta då Trafikverket inte längre anser att projektet bör genomföras.
 
Beslutet har fått trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att gå i taket.

– Det var en formidabel kalldusch när beskedet kom. Här har vi väntat länge på att förhandlingarna ska starta och så avbryts de innan de ens har inletts. Ett idiotstopp är vad det är, säger han och fortsätter.  

– Det här är ett historiskt svek. Det största sveket någonsin för Stockholmsregionen.

DEBATT. Trafikforskare på KTH: "Östlig förbindelse leder till ökad trafik på Östermalm"

Fortsättningsvis kallar Tamsons det för ett ”dråpslag” mot alla de utmaningar Stockholm står inför vad gäller köer, framkomlighet, kollektivtrafik.

– Vi blir kvar i den växande trafikinfarkten i evig tid på grund av det här beslutet.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén tar dock det hela med ro. Enligt honom är det positivt att man inte går vidare med Östlig förbindelse.

– Det här var både logiskt och väntat. Det har länge stått klart att det inte var ekonomiskt lönsamt. Pengarna behövs för att bygga ut kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.

Handelskammaren: Bygg Österleden nu!

Enligt Helldén går Östlig förbindelse stick i stäv med klimatmålen och viljan att minska fordonstrafiken.

– Biltrafiken ska minska och då måste vi ta ett ansvar. En ny motorväg är inte vad som då behövs. Det är ju ganska enkelt att förstå så det måste ju även oppositionen begripa, säger han.

Kristoffer Tamsons är av en helt annan åsikt.

– En avlastande kringfartsled är precis det Stockholm behöver. Om det här beslutet inte omprövas och förhandlingarna börjar tänker vi göra det här till vår stora valfråga till nästa års val, säger Kristoffer Tamsons.

Den nya motorvägen var tänkt att gå öster om stan. Foto: Trafikverket

FLERA ARGA RÖSTER...

– Stockholmarna behöver en ringled. Den östliga förbindelsen är den saknade länken. Ett stort svek mot invånarna i Stockholms län.
Anna Starbrink (L), landstingsråd och gruppledare i Stockholms läns landsting.

– Det är uppenbart att Socialdemokraterna inte klarar av sitt ledarskap, vare sig i regeringen eller i Stockholms stadshus. Trots att färska mätningar visar att en majoritet av stockholmarna och av Socialdemokraternas egna väljare vill att Östlig förbindelse byggs klarar inte Stefan Löfven och Karin Wanngård av att fatta de nödvändiga besluten för att trygga regionens långsiktiga utvecklingsmöjligheter.
Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad

– Det är bedrövligt att Trafikverkets förslag till nationell plan som lyfter ur Östlig förbindelse leder till att Sverigeförhandlingen inte anser sig kunna fullfölja sitt förhandlingsuppdrag.
Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

– Östlig förbindelse är en ödesfråga för regionens utveckling. Det är den länken som saknas för att sluta Ringen.
Mats Gerdau (M), ordförande för Kommunförbundet Stockholms Län.

..OCH EN GLAD

– Positivt att Sverigeförhandlingen inser att den samlade viljan från regionens aktörer är att ingen vill vara med och bidra till vägen. Nu måste vi istället hitta andra sätt att lösa mobilitetsfrågorna för ostsektorn.
Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.