Säkerhet. På Råcksta Sjöhages varv är inhägnat, men stängslen klipps upp. Motorbilden är en genrebild. Foto: Fredrik Wevle/Mostphotos

Stor ökning av båtstölder i Bromma

Det börjar bli dags för Västerorts båtägare att sjösätta skutan. Men antalet båtstölder har ökat avsevärt, och nu vill båtägare se krafttag mot ligorna.

  • Publicerad 16:48, 15 maj 2019

Enligt SVT har båtstölder i Stockholms och Gotlands län ökat med 110 procent de senaste tre åren, och stölder av båtmotorer med 37 procent. Det handlar om organiserade ligor som för ut godset ut ur landet.

Rino Carlsson, nationell samordnare för sjöpolisverksamhet och båtverksamhet, menar att exempelvis tullen borde få större handlingsutrymme, som en del i att komma till rätta med problemet.

– Sedan kan jag tycka att branschen har ett ansvar i det här. Märkningen av båtmotorer är undermålig från tillverkarsidan. Båtmotorer har inte ens spårbara tillverkningsnummer, ofta är det en klisterlapp och i bästa fall en bricka som ändå går att ta bort, säger han.

"Vi måste få ett slut på det"

Råcksta Sjöhages varv i Bromma har drabbats hårt av stulna båtmotorer och tillbehör. Mats Bjerker är ordförande i intresseföreningens styrelse, och berättar att 18 motorer stulits det senaste halvåret, men att mörkertalet nog är större.

– Vi har nattvakter, belysning, nyckelbrickor så vi vet vilka som går in och ut. Vi har kättingar på vintern runt grindarna och inhägnat område men de klipper bara stängslet, säger han och fortsätter:

– Gränserna är ju öppna och tullverket har inte befogenheter. Det är så simpelt att man blir mörkrädd. Det spelar ingen roll vad vi medborgare gör, så länge vi inte får hjälp utifrån. Jag struntar i vilket parti som fixar det, men vi måste få ett slut på det, säger Mats Bjerker.

M: Vill se skärpta straff

Moderaternas rättspolitiske talesperson Johan Forssell och finansregionrådet Irene Svenonius besökte varvet i veckan. De vill se ett bättre europeiskt samarbete över gränserna.

– Idag har svenska tullen begränsade möjligheter att kvarhålla bilar och det har varit ett problem under flera års tid. Det finns krav på att det ska finnas en polisiär närvaro men tullen borde ha den här befogenheten om de ser ett misstänkt ekipage, säger Johan Forssell.

Irene Svenonius håller med:

– Som det ser ut idag med svensk lagstiftning och resurser för polisen, har de inte tid att ägna sig åt båtstölder som drabbar den vanliga medborgaren. Svensk lagstiftning är ganska tandlös, det krävs betydligt hårdare tag, säger hon.

Polisens tips för att förhindra stölder

Se efter varandras båtar, bilda båtsamverkan

Om du lämnar båten en längre tid, be någon om hjälp med att ha uppsyn över din båt

Få båten att se bebodd ut

Märk motorn med dold och synlig märkning

Använd spårsändare