Succé för Stockholms nya stombusslinje

I december 2017 infördes den första nya stombusslinjen i Stockholm på 15 år. Ett knappt halvår senare konstaterar trafiklandstingsrådet att den blivit en succé.

  • Publicerad 06:50, 14 maj 2018

Buss 6 ersatte delvis gamla buss 73 och nya siffror visar att resandet på sträckan nästan har fördubblats. Från premiärturen 10 december 2017 fram till 30 april i år hoppade totalt 1 069 000 resenärer på 6:an, som går mellan Karolinska institutet och Ropsten via Odenplan. Förra året landade motsvarande siffra på 570 000 resor för linje 73 som trafikerade nästan exakt samma sträcka. Det innebär att antalet resor nästan har fördubblats med den nya linjen.

– Jag tycker man kan konstatera att det är en succésiffra. Det bekräftar att det var bra och rätt tänkt, och det är roligt att se hur väl mottagen linje 6 har blivit bland resenärerna, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Han förklarar den kraftiga ökningen med att det är just en stombusslinje man har investerat i.

– För det första har vi hittat rätt stråk och stombusslinjen har även bättre framkomlighet och turtäthet – en slags robusthet i sin idé – än en vanlig röd buss. För relativt små pengar har det skett en snabb och positiv utveckling, säger Kristoffer Tamsons (M).

Premiär för Stockholms nya stombusslinje

Resenärerna har flockats till den nya stombusslinjen. Foto: Per Brandt

Resandet på stombusslinje 6 i siffror

Antal resande nya linje 6

Dec 2017 (1-9 dec=linje 73, 10-31 dec=linje 6) – 165 000

Jan 2018 – 218 000

Feb 2018 – 229 000

Mars 2018 – 242 000

April 2018 – 215 000

Totalt: 1 069 000 resor

Antal resande gamla linje 73

Dec 2016 – 104 000

Jan 2017 – 113 000

Feb 2017 – 120 000

Mars 2017 – 133 000

April 2017 – 100 000

Totalt: 570 000 resor

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.