Rina Fridell, 65, kör en Hyundai Tucson. Fiat Punto är inget för henne. Foto: Ylva Bergman

SUV:arna blir bara fler: "Asfaltsindianerna har växt upp och insett att man behöver en bil"

För tio år sedan ville både politiker och aktivistgrupper förbjuda dem. Nu är SUV:ar populärare än någonsin.

  • Publicerad 10:00, 30 okt 2016

I januari 2005 lämnades det in ett förslag till gatu- och fastighetsnämnden med rubriken "stoppa jeeparna i innerstan". De stora jeeparna ansågs släppa ut mycket mer koldioxid än andra personbilar, var livsfarliga för den som eventuellt blev påkörd samt att de stillastående och parkerade kunde störa gående och cyklister eftersom de är så breda.

Det visade sig dock vara omöjligt att driva igenom förslaget, då "jeep" är ett vitt begrepp som innefattar många märken, fabrikat och modeller.

Aktivistgrupp till attack mot SUV

Några år senare, 2007, försökte aktivistgruppen ”Asfaltsdjungelns indianer” att uppnå samma mål, fast med en annan metod. De gick helt enkelt runt och släppte ut luften ur däcken på stadsjeepar som stod parkerade runt om i stan.

Inte heller de lyckades speciellt väl och idag, knappt tio år senare, är var och varannan bil en så kallad SUV, eller stadsjeep. Enligt Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden, finns det flera anledningar.

– Man snackar idag ofta om added security i bilbranschen. Och det är precis vad man får när man köper en SUV. En hög fyrhjulsdriven bil upplevs som säkrare, säger Bertil Moldén.

Andra detaljer som spelar in är enligt Moldén att andrahandsvärdet är högt, att många kvinnor gillar bilarna och att man tar sig fram överallt även när det är vinter. Att sitta högt upp är något som många eftersträvar.

Johan Hägglöf, försäljningschef på Hedin Bil i Stockholm, ser den ökade efterfrågan.

– Vi ser att intresset ökar för högre bilar. Miljöfrågan och priset är fortfarande de viktigaste när folk väljer bil, men nuförtiden motsäger ju inte det att man kan köpa en SUV eftersom det finns så många olika varianter, både billiga och bränslesnåla.

Hur många SUV:ar som kör runt i Stockholm idag är svårt att svara på. Precis som 2005 finns det ingen exakt beskrivning, rent tekniskt, på vad som är en SUV.

– Epitetet SUV har blivit mycket vanligt och är ett vitt begrepp som innefattar många bilar. Men generellt kan man säga att vi i Sverige kör väldigt tunga och stora bilar jämfört med andra europeiska länder. Vi är ju ett Volvo-land, och att Volvo var relativt tidiga med sin SUV XC90 kan ha haft påverkan på populariteten och intresset för SUV, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

Vad hände med SUV-motståndarna och medlemmarna i gruppen Asfaltsdjungelns indianer? Bertil Moldén säger sig sitta inne på svaret.

– De där asfaltsindianerna har växt upp, fått barn, bildat familj och till slut insett att man faktiskt behöver en bil. Och att en SUV då är ett utmärkt alternativ, säger han.

Jana Kihic, 30, kör runt i en Volvo xc60.

"Innan körde jag och min pojkvän mest sportbilar, men en större bil känns säkrare. Och Volvo känns bra, kanske blev jag påverkad av Zlatan-reklamen men det känns bra att ha en svensk bil".

Foto: Ylva Bergman

Rina Fridell, 65, kör en Hyundai Tucson.

"Det här är den andra stora Hyundai-bilen jag äger. Jag kommer aldrig köpa en liten bil igen. För mig är det bara stora bilar som gäller. Min exman hade en Fiat Punto, och det blev ju som sagt skilsmässa. Lite berodde nog på bilen.

Foto: Ylva Bergman

Brahim, 68, kör runt i en Lexus rx400.

"Jag köpte den för ungefär sex år sedan. Det viktiga var inte att sitta högt utan jag ville ha en tyst bil som var miljövänlig. Det här är en hybrid som jag är väldigt nöjd med".