Svårt. Varje vecka tar Börje Karlsson, till vänster, färdtjänsten till vännen Kjell Kroné på Ekerö för att basta. Men att komma härifrån är svårt ibland. Foto: Daniel Cannervik

Svårt att få färdtjänstbil från Ekerö

Att åka färdtjänst från stan till Ekerö är enkelt. Men åt andra hållet är det svårare. Det får den flitige Ekeröbesökaren Börje Karlsson, 83, ofta erfara.

  • Publicerad 01:15, 18 maj 2019

Jag tänker på alla mina likställda som bor i kommuner som Ekerö.

Börje Karlsson, som själv bor på Södermalm, åker varje torsdag till vännen Kjell Kroné, 75, på Ekerö för att bada bastu, något de gjort i flera år. Börje tar färdtjänsten både hit och tillbaka. Men ofta är det svårt att komma härifrån. Ibland har han fått vänta ett par timmar på en bil. Och han upplever att det har blivit svårare.

För en månad sedan noterade han att resan hem från Ekerö bara kostade hälften så mycket som resan ut.

– När jag åkte hit närmade sig taxametern 700 kronor, men när jag åkte hem stod det bara 368 kronor. Jag frågade chauffören och det visade sig att det finns olika tariffer beroende på var de står. Ekerö har uppenbarligen en dålig tariff.

Med det nya avtalet mellan regionen och flera taxibolag, som började gälla den 1 april, har ersättningen till bolagen höjts kraftigt i Stockholms innerstad. Sedan tidigare finns även olika prisområden med olika prisnivåer. Om resan startar i innerstan ger den numera alltså mer pengar till föraren än om den startar i ett ytterområde.

– Förarna undviker ju de här områdena om de kan. De kör ju för att överleva, men det blir ett problem för oss i slutändan, säger Börje och får medhåll av vännen Kjell som själv kört taxi i 20 år.

Blir drabbade

Vad en resa kostar är ointressant för Börje Karlsson personligen. Med färdtjänstkortet betalar han bara 78 kronor varje gång. Men när det är svårt att få hit en bil blir han desto mer bekymrad.

– Jag tänker på alla mina likställda som bor i kommuner som Ekerö, de blir ju jävligt drabbade.

– Man måste kunna lita på att det fungerar, säger Kjell Kroné.

Annars tycker de båda att färdtjänsten fungerar bra.

– Det är alltid trevliga chaufförer och det är tack vare färdtjänsten som jag kan åka hit varje vecka, säger Börje Karlsson.

Enligt regionens trafikförvaltning, där färdtjänsten ingår, är leverantörerna skyldiga att bemanna alla områden med bilar.

– Volymen av fordon är naturligtvis mindre på Ekerö och ibland kan det vara svårare att hitta bilar. Men vi vill att det ska vara en god funktion, säger Kenneth Svärd, affärsområdeschef på trafikförvaltningen.

– Vi ska titta på Ekerö och se om vi behöver agera på något sätt. Om inte tidspassningen är bra tar vi en dialog med leverantören. Om de inte sköter sig kan det bli fråga om ett vitesförfarande.

Högre krav och nya villkor

Färdtjänsten i Stockholms län har ungefär 70 000 regelbundna resenärer och 11 000 dagliga resor. Verksamheten sköts av regionens trafikförvaltning.

Nuvarande färdtjänstavtal började gälla den 1 april och innehåller flera nyheter:

Ny leverantör och fler bilar, högre krav gällande förares kunskap om olika funktionsnedsättningar, bättre ersättning för uppdrag med bilbarnstol eller djur, bättre ersättning när en förare hjälper till med en försenad resa och kollektivavtalsliknande villkor för förare.

Källa: Region Stockholm

KRÖNIKA: Hösten är mer nystart än årsskiftet

Krönika Drygt två veckor har gått sedan vi drog igång andra halvan av tidningsåret här på MälaröDirekts redaktion. Vi har samma arbetsplats, rutiner och personal som när vi för några veckor sedan stängde ner...fredag 16/8 7:15

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Stockholm Direkt