Ekerö-Fittja. Busslinje 350 startade på försök i augusti och ska nu utvärderas. Foto: Daniel Cannervik

Svårt för Fittjabussen att hinna med färjan

Den nya busslinjen till Fittja har problem med framkomligheten. När bussen fastnar i köer på Slagstasidan har förarna svårt att hinna till färjan.

  • Publicerad 01:15, 9 nov 2019

Det har vid några till­fällen inneburit att vi behövt vända avgångar.

Busslinje 350 mellan Ekerö och Fittja startade den 19 augusti. Linjen är ett försök som pågår till den 14 december, vilket nu innebär mer än halvtid. En ordentlig utvärdering kommer inom kort att göras innan de inblandade parterna – regionen, trafikförvaltningen, Arriva, Trafikverket och Ekerö kommun – fattar beslut om eventuell fortsättning.

Men det visade sig snabbt att linjen har svårlösta framkomlighetsproblem. Bussen hinner inte alltid till färjans avgångar – och tvingas då vända.

– Det finns en utmaning i att bussen inte har förtur på färjan. Om bussen inte kommer ombord på färjan blir det stora förskjutningar i tidtabellen. Det har vid några tillfällen inneburit att vi behövt vända avgångar, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

Färjan väntar inte

På Ekerösidan har bussen förtur på färjan genom att den får köra ombord direkt från busshållplatsen, före bilarna. Färjan väntar dock inte på bussen om den är sen.

I Slagsta får sedan bilarna åka av före bussen. När bussen har vänt i Fittja och kommer tillbaka till Slagstaläget finns inte samma möjlighet att få förtur ombord på färjan. Där får den i stället stå i samma kö som bilarna, vilket innebär en risk för att bussen inte kommer med färjan tillbaka till Ekerö.

Flera av de vägar som linjen går på är hårt trafikerade, framförallt från Ekerö under morgonen och till Ekerö under eftermiddagen. Där fastnar bussarna ofta i trafiken.

– Det leder till förseningar och inställda avgångar och i förlängningen till att bussarna kan komma att missa färjorna. Här behöver vi utvärdera om det är möjligt att anpassa tidtabellen, men dessvärre är det svårt att komma runt att bussar fastnar i bilköer, säger Claes Keisu.

Bussen trafikerar sträckan Ekerö centrum-Fittja centrum. På Ekerösidan trafikeras sju hållplatser längs Bryggavägen. På Botkyrkasidan stannar bussen enbart i Fittja centrum. Bussarna körs med 30-minuterstrafik i båda riktningarna.

Planen på sikt är att busslinje 350 ska bli permanent.

Ny upphandling av entreprenör

Nyheter Flertalet av intressenterna uppfyllde inte kvalificeringskraven. Nu måste upphandlingen för förbifartens huvudentreprenör tas om. – Alltid tråkigt att tvingas avbryta, säger Ove Strömberg,...torsdag 21/11 17:00

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Stockholm Direkt