Tätare turer blev en succé för pendelbåten

I somras blev pendelbåten permanent och fick en kraftigt utökad turlista. Det blev en dundersuccé, visar nu siffror från landstingets trafikförvaltning.

  • Publicerad 16:21, 9 nov 2018

Efter den tvååriga försöksperioden blev pendelbåtlinje 89 mellan Ekerö och Klara Mälarstrand permanent i augusti. I och med det utökades trafiken med betydligt tätare avgångar än tidigare.

Under försöksperioden lämnade båten Tappström endast tre gånger på vardagar. I dag har Tappströmsbryggan åtta avgångar varje vardag och sex avgångar på helgerna. Linjen kommer nästa år även att ha sommartrafik för första gången.

Och förändringarna har visat sig vara en succé. Antalet resenärer har ökat nästan explosionsartat.

Sedan höstsäsongens trafikstart i augusti har antalet resenärer nästan tredubblats jämfört med samma period förra året, visar statistik från landstingets trafikförvaltning. Från den 20 augusti till den 31 oktober klev sammanlagt 12 190 passagerare på båten i Tappström, vilket är en ökning med 180 procent jämfört med förra året.

Mer än fördubblats

Varje vardag åker i genomsnitt 182 personer med pendelbåten från Tappström. På helgerna går i snitt 138 passagerare på båten i kanalen. Under samma tid förra året var snittet 84 passagerare på en vardag.

Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) har jobbat hårt i flera år för att få till pendelbåtstrafiken mellan Ekerö och centrala Stockholm. Han är mycket nöjd med siffrorna.

– Det känns väldigt roligt att det är så många fler som vill åka med båtarna nu när turlistan är utbyggd.

– Responsen är också otroligt snabb. Normalt sett brukar det ta ett tag innan folk upptäcker nya sätt att resa på, men den här gången verkar det verkligen svara upp till ett behov. Man har helt enkelt upptäckt att den ökade turtätheten har öppnat upp nya möjligheter, säger han.

Ökningen är också bättre än trafikförvaltningen hade väntat sig.

– Vi hade inte satt upp något mål för trafiken, men jag skulle vilja säga att det är bättre.

Gustav Hemming tror nu att intresset för pendelbåtlinjen kommer att hålla i sig. Med en mer utbyggd trafik kan resenärerna lita mer på att båten verkligen kommer, menar han.

– Det svarar också mot våra ambitioner att minska trängseln och att fler ska åka mer kollektivt.

Bytt bilen mot båt

Tidigare enkäter som gjordes under pendelbåtlinjens försöksperiod visade att relativt många av båtresenärerna tidigare brukade pendla med bil i stället.

– Så det här är bra både för miljön och att minska trängseln. Dessutom ger det oss en trevligare Stockholmregion, säger Gustav Hemming.

Även när det gäller påstigande passagerare på linjens samtliga hållplatser är det en likartad ökning. Från den 20 augusti till den 31 oktober klev sammanlagt 40 240 passagerare på båten på någon av hållplatserna Tappström, Kungshättan, Ekensberg, Lilla Essingen eller Klara Mälarstrand, vilket är en ökning med 170 procent jämfört med förra året.

Vad i den utökade trafiken tror du har bidragit mest till ökningen av antalet passagerare?

– Nu spekulerar jag, men jag är ganska säker på att helgtrafiken är en stor del av ökningen. Kollektivtrafiken är inte bara till för arbetspendling, utan vi har olika behov av kollektivtrafik. Det här kan vara en chans för folk i regionen att upptäcka Ekerö lite mer, säger Gustav Hemming.

Vad betyder det här för Ekerölinjens framtid?

– Man kan säga att vi gjorde rätt bedömning när vi valde att bygga ut trafiken. Det visar att det här är en stabil linje.

I vinter kommer trafiken inte att gå från Jungfrusund som den gjort tidigare. Där är förhoppningen att Tappström ska bli aktuellt.

– Både vår och Ekerö kommuns förhoppning är att trafiken ska gå i Tappström den här vintern, men det är en kamp mot klockan när det gäller muddringen av kanalen. Om arbetet inte skulle bli klart i tid har jag full tilltro till att det beror på praktiska hinder, säger Gustav Hemming.

Rederiet

Båtarna på linje 89 körs av skärgårdrederiet Blidösundsbolaget på uppdrag av Storstockholms lokaltrafik, SL.

Båten går mellan Tappström och Klara Mälarstrand via Kungshättan, Ekensberg och Lilla Essingen.

Den 20 augusti i år blev linjen permanent och trafiken ska därmed bedrivas året runt med tre olika fartyg – två sommarbåtar med en kapacitet på 190 passagerare och en vinterbåt med en kapacitet om 140 passagerare.

Källa: Blidösundsbolaget

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.

KRÖNIKA. Morfar fick leva sin dröm genom mig

Krönika Ett tjugotal mil härifrån fanns tills nyligen en hängiven läsare av den här tidningen. En före detta verkstadsarbetare, fritidspolitiker och tecknare som de senaste åren också var mycket intresserad...fredag 16/11 15:57

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Twitter