VINNARE. "För mig är det otroligt viktigt att ge eleverna ett starkt språk. Ett språk man känner sig trygg med så att man vågar uttrycka sig, ha åsikter och kunna förmedla vad man tycker, känner och tänker. Det är grunden till allt", säger Pavlina Spanos. Foto: Anna Wettergård

Tenstalärare prisas för sitt arbete

Pavlina Spanos, lärare på Enbacksskolan, har precis blivit tilldelad priset Pennsvärdet. – Det känns helt galet, säger hon om vinsten.

  • Publicerad 13:00, 15 maj 2019

Det spelar roll vilken ton jag har, hur jag bemöter dem, vilken respekt jag ger.

VINNARE. "Jag vill finnas där för barnen i det här området, och hjälpa dem att våga bli allt de kan bli", säger Pavlina Spanos. Foto: Ilyas, elev på Enbacksskolan

Priset Pennsvärdet delas ut av berättarministeriet, för att hylla lärare som jobbar i socioekonomiskt utsatta områden. Årets pristagare, som kommer att firas vid en ceremoni med bland annat utbildningsminister Anna Ekström, är Tenstaläraren Pavlina Spanos.

Vi träffar henne en fredagmorgon, i en lektionssal på skolan. Medan kollegan har genomgång om massmedia och källkritik sätter vi oss i ett angränsande rum och pratar.

– När jag fick reda på att jag fick priset kändes det helt galet. Det är en bekräftelse på att jag gör något sätt. Även om jag redan älskade mitt jobb, gör det här priset att jag får ännu mer glöd.

Hon har arbetat på skolan i tjugo år och hon älskar sitt jobb.

– Det bästa är att ha möjlighet att påverka de här barnen på ett positivt sätt. Jag kan ha inflytande på riktigt. Det spelar roll vilken ton jag har, hur jag bemöter dem, vilken respekt jag ger.

– Den viktigaste lärdomen på de här tjugo åren är just det, att det spelar stor roll hur jag väljer att vara. Och att kärlek är superviktigt.

Och trots tjugo år på samma arbetsplats, har hon inga planer på att sluta.

– Jag är så nöjd med den situation jag har att jag bara vill fortsätta som jag gör. Jag vill finnas där för barnen i det här området, och hjälpa dem att våga bli allt de kan bli.

– För mig är det otroligt viktigt att ge eleverna ett starkt språk. Ett språk man känner sig trygg med så att man vågar uttrycka sig, ha åsikter och kunna förmedla vad man tycker, känner och tänker. Det är grunden till allt, säger hon.

Hyllningar från elever och kollegan

Genomgången om källkritik är slut och det är dags för enskilda samtal med eleverna. När Pavlina går iväg med en elev passar kollegan Elsa Luthman på att säga några positiva ord om henne.

– Hon är moderskeppet här, håller ihop oss i lärarlaget. Jag har lärt mig så mycket av henne. Om relationer till elever, om konflikthantering. Dessutom är hon oerhört ambitiös och vill alltid bli bättre; det smittar av sig på oss andra.

Medan vi pratar och fotar, flockar sig några elever kring oss och intresserar sig för systemkameran. De testar inställningar och fotar varandra, och passar också på att säga några ord om Pavlina. Det verkar inte råda några tvivel om att hon är en rättmätig pristagare.

– Hon är jättesnäll. Om vi bråkar med varandra kan hon lösa det på en gång. Det säger Ilyas.

Även Saber har mycket positivt att säga.

– Hon lär oss på många olika sätt. Om det kommer ett svårt ord till exempel, så förklarar hon alltid vad det betyder.

Rafail håller med.

– Ja, och hon bryr sig om oss. Hon vill att vi ska känna oss trygga på skolan.

Fatima A avslutar:

– Det finns jättemycket att säga om henne, men bara bra saker. Jag känner mig trygg att prata med henne om allting.

SAMTAL. Pavlina Spanos går iväg för ett enskilt samtal med eleven Fatima A. Foto: Anna Wettergård

Pennsvärdet

Pennsvärdet delas ut av Berättarministeriet. Berättarministeriet är en icke vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som verkar som ett stöd för lärare i socioekonomiskt utsatta områden.

Pennsvärdet tilldelas varje år en lärare som i en nyskapande och framåtlutad anda bedriver språkutvecklande undervisning som främjar elevernas förmåga i kreativitet och kritiskt tänkande. 2019 års pris delas ut av utbildningsminister Anna Ekström under en ceremoni i Stockholm den 20 maj.

Motivering:

Pavlina Spanos inspirerar med sin kreativitet, nyfikenhet och förmåga att möta varje elev utifrån hens förutsättningar. Juryn imponeras av hennes förmåga att utvecklas och utveckla i samklang med en skola som hon verkat i under så lång tid. Pavlina är en mycket erfaren lärare som på ett metodiskt och nytänkande vis anpassat undervisningen till sina elever och på så vis höjt resultaten i sin skola. Genom att balansera förväntan, struktur, ansvar och utrymme för att pröva nytt har hon skapat en lärandemiljö präglad av tillit till den egna förmågan, självförtroende och framtidstro som sprider sig bland elever såväl som kollegor. Pavlina har en sofistikerad fingertoppskänsla för det pedagogiska hantverket och har tillsammans med sina elever byggt ett dynamiskt klassrum där kreativitet och kritiskt tänkande ständigt är i fokus.