Test med cykelpool ska minska bilresorna

Eldrivna lådcyklar i en cykelpool – kan det ersätta en del bilresor? Det hoppas staden. Nu får bostadsrättsföreningar tillgång till en cykelpool under ett år i en ny kampanj.

  • Publicerad 11:31, 21 jan 2020

I höstas gjorde staden en kampanj för att inspirera stockholmare att testa att leva utan bil. Främst var det information om alternativa färdsätt och bilpooler – men också en chans att ha en gratis cykelpool under ett år. Nu har två bostadsrättsföreningar valts ut av de som anmälde intresse, en på Kungsholmen, brf Chokladfabriken,och en på Liljeholmskajen. Sedan i december har försöket varit i rullning.

Nu vill staden få stockholmarna att ställa bilen

– Jag tror det kommer att passa oss, många har inte bil här. Vi har 100 p-platser för bilar och cirka 300 cyklar i våra förråd. Vi tänkte att detta skulle vara ett bra komplement och mer attraktivt för våra medlemmar än en bilpool, säger Malin Cronquist, ordförande i bostadsrättsföreningen Kajen 5 som har en etanolbil som hon "använder så lite som möjligt".

I dagsläget har ett 20-tal av föreningens medlemmar signat upp sig till cykelpoolen, där cyklarna bokas och låses upp via en app. Och sedan starten har så här långt drygt 40 resor gjort enligt företaget bakom cyklarna vilket de tycker är godkänt med tanke på årstiden.

NÖJDA. Omid Azad och barnen Arian och Damon gillar lådcyklarna. – Det är jättebra och jag hoppas vi kan ha dem kvar. Det har varit mest bokningar på helgmorgonar och på vardagseftermiddagarna, då får man hänga i appen för att hinna boka, säger han. Miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) hoppas kampanjen ska inspirera fler att testa alternativ till bilresor. Foto: Per Brandt

Storhandling, hämtning av barn eller turer till återvinningen är några exempel som Malin Cronquist tror att låd- eller lastcyklarna kommer användas till.

– Jag cyklade nyligen till Ikea, det är ungefär en mil. Det var många bilar på parkeringen men tomt på cykelparkeringen, säger hon.

Grannen Omid Azad instämmer. Han har använt cyklarna flera gånger med barnen istället för bilen, som till Eriksdalsbadet eller för att handla.

– Ofta tog vi bilen tidigare, ibland cyklade vi också. Men nu blir det en grej att ta cykeln, säger han.

Miljö- och klimatborgarrådet Katarina Luhr (MP) hoppas kampanjen kan få ringar på vattnet.

– Jag hoppas exemplet sprids och att fler som vill testa att leva utan bil kan se att det finns olika alternativ. En lådcykel ersätter inte en bil rakt av men den kan vara en del av pusslet och användas för att slippa korta bilresor. Det kanske leder till att man cyklar och åker kollektivt mer och satsar på att hyra bil när man behöver, istället för att äga, säger hon.

TEST. I ett av föreningens cykelrum finns numera lådcyklarna. All service ingår. Foto: Per Brandt

POSITIV. Malin Cronquist, ordförande i bostadsrättsföreningen Kajen 5, (till höger) tror att en cykelpool kommer passa deras medlemmar. Foto: Per Brandt

Utan egen bil

Miljöförvaltningens kampanj pågår under två år. I höstas gick staden ut med information om alternativa färdsätt, bilpooler och samåkningstjänster. Det fanns även information till bostadsrättsföreningar hur de exempelvis kan fixa cykelrum eller hyra ut p-platser till bilpoolsföretag.

Två bostadsrättsföreningar har nu valts ut att under ett år testa en cykelpool med två cyklar vardera via ett företag. Den totala notan för det är 106 220 kronor vilket bekostas via EU-projektet Eccentric samt från Energimyndigheten, enligt miljöförvaltningen.

På utanegenbil.se finns mer information om kampanjen.